0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Politika8. 12. 20193 minuty

Nový důkaz proti Babišovi

Případ Čapí hnízdo může nyní při dalším policejním vyšetřování dostat nový, dosud opomíjený náboj. Souběžně s možným dotačním podvodem už totiž policie řeší podezřelé finanční operace, kdy firmy z Babišova holdingu Agrofert bez zjevného ekonomického smyslu zadávaly farmě Čapí hnízdo reklamu za stamiliony korun a dostaly se kvůli tomu do podezření z krácení daní.

Mezi oběma případy – tedy podezřelou reklamou a podezřelou dotací, za kterou je Babiš obviněn – však existuje spojitost. Má-li policie Babišovi dokázat dotační podvod, tato spojitost to může usnadnit.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Žádost o evropskou dotaci na Čapí hnízdo musela podle zákona obsahovat popis investiční návratnosti, protože dotace nejsou poskytovány na prodělečné podnikání. Jako „nezanedbatelné příjmy“ tak byly v žádosti uvedeny reklamní zisky farmy, údajně předjednané se zákazníky. V letech 2009–2013, tedy v době, kdy farma údajně nepatřila Babišovi, si ale reklamu na Čapím hnízdě kupoval výhradně holding Agrofert. Jeho 27 firem na farmu takto poslalo 340 milionů korun. Tak obrovské příjmy za reklamu řadí Čapí hnízdo mezi velké reklamní společnosti v Česku, přitom není vůbec veřejně známé a dohledatelné, jakým způsobem Čapí hnízdo své klienty z Agrofertu propagovalo. Inzerovat na farmě nemělo logiku – do půli roku 2010 to byla stavba a masivně propagovat v rekreačním a kongresovém centru chemičky z portfolia Agrofertu také nedává smysl.

Financování Čapího hnízda reklamou Agrofertu mělo ale smysl z důvodů, kterými se již…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc