Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ve hvězdách

Dobyvatel nakreslený do písku

30. 4. 1948

Autor: Profimedia
Autor: Profimedia

Zrodil se z nouze v časech poválečného nedostatku materiálu a měl sloužit především opětovnému nastartování zemědělství. Nakonec se první sériově vyráběný civilní vůz s pohonem všech kol stal jedním z nejslavnějších aut všech dob a symbolem britského designu. Land Rover probudil fantazii svých uživatelů, vstoupil do popkultury a došel mnoha jiných využití, než byla původně zamýšlená náhrada za traktor. Stvořil rodokmen terénních vozů, na nějž i výrobci mnoha jiných značek navazují do dnešních dnů.

Automobilka Rover, která ještě ve třicátých letech proslula pohodlnými sedany, se po válce ocitla v krizi. Továrna v Coventry byla poškozena bombardováním, pobočka v Solihullu sice mohla kapacity nahradit, ale firma neměla dostatečné finance na vývoj kompletně nového modelu, celá Británie se navíc potýkala s nedostatkem oceli pro výrobu. Hlavní designér Roveru Maurice Wilks tak přišel se šalamounsky minimalistickým řešením. Inspiroval se americkým armádním Jeepem, který sám vlastnil, a nový automobil pojal jako nezničitelný stroj do terénu, který by současně nabídl komfort silničního vozu. Cítil, že přesně něco takového země zdevastovaná válkou potřebuje a celková nálada nepřeje luxusnímu zboží. Bylo ovšem potřeba spěchat.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 48 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].