Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace, Technologie

Úsporné vozy v Ženevě

Co nabízí nejslavnější autosalon zájemcům o ekologická auta

66 R11 volswagen • Autor: Respekt
66 R11 volswagen • Autor: Respekt
66 R11 peugeot 2008 03 1 • Autor: Respekt
66 R11 peugeot 2008 03 1 • Autor: Respekt

Elektromobily? Ty má každý. Hybridy? Samozřejmost, o které se nemluví. Francouzi jako by vždycky potřebovali mít něco speciálního. A tak koncern PSA Peugeot Citroën představil na ženevském autosalonu hybridy na vzduch. Zajímavé řešení nabídla na přehlídce, jež trvá do 17. března, i německá automobilka Volkswagen: velmi lehký a extrémně úsporný dieselový vůz, který navíc může jezdit pouze na elektřinu.

Místo baterií vzduch

O autě na vzduch, shodou okolností původem také z Francie, jste možná slyšeli už před lety. Projekt samostatného automobilu jezdícího pouze na stlačený vzduch, který se do nádrží pumpuje vnějším kompresorem, se však nikdy nepodařilo dotáhnout do zdárného konce. Značky Peugeot a Citroën se proto rozhodly jít na věc tentokrát jinak.

V běžném hybridním autě běžnému benzinovému motoru pomáhá ještě elektrický pohon. Ten u nejnovějšího hybridu od PSA odpadá, nahrazuje jej systém vzduchového pohonu složený ze tří hlavních součástí: nádrže na stlačený vzduch, která se nachází ve středovém tunelu auta. Dále nízkotlaké nádrže sloužící jako expanzní nádoba, v níž se převádí tlak vzduchu na mechanický pohyb. A nakonec hydraulického agregátu (motoru a čerpadla) umístěného pod kapotou a sloužícího ke stlačování vzduchu do nádrže.

Podobně jako v klasickém hybridu si řidič může zvolit tři módy jízdy: s nulovými emisemi pouze na vzduch, což lze nejlépe využít ve městě. Čistě na benzin – auto pak pohání výlučně moderní benzinový tříválec o objemu 1,2l. Ve smíšeném režimu pracují oba zdroje současně a řídicí jednotka auta mění poměr energií z benzinového a vzduchového motoru tak, aby je co nejefektivněji využila.

Nová technologie se jmenuje HYbrid Air a má snížit celkovou spotřebu až k hranici 2l benzinu na 100 km. Zatím během homologačních testů dosáhly vozy vybavené tímto pohonem stále ještě obdivuhodné spotřeby 2,9 l/100 km. Je to i tím, že podobně jako u elektrického hybridu lze také u toho vzduchového získávat zpět energii brzdění (nebo zpomalování, jež nastává po uvolnění plynového pedálu) pomocí rekuperace: při brzdění auto nezpomaluje kvůli tlaku destiček na brzdové kotouče, ale pomocí odporu vůči stlačenému vzduchu v zásobníku. Ten se tím doplňuje.

Koncern PSA zatím novou technologii představil na prototypech vozů Citroën C3 a Peugeot 2008. Dá se ale jednoduše vložit do kteréhokoli současného modelu koncernu. Zda, kdy a za jakou cenu se tato auta dostanou do prodeje, však zatím není jasné. Jisté je, že by měla být levnější než elektrické hybridy typu Toyota Prius, které obsahují relativně drahé komponenty, jako jsou baterie a elektromotory.

Méně než litr nafty

S novými nápady, jak sestrojit ekologický automobil, přišli také Němci. Koncern Volkswagen se v Ženevě blýskl futuristickým „litrovým autem“. Jde o model Volkswagen XL1, jenž svým vzhledem nejen jako kdyby vypadl z nějakého sci-fi filmu, ale nabízí i „sci-fi“ spotřebu pouhých 0,9l nafty na 100 km.

Auto velké zhruba jako Volkswagen Polo vypadá velmi netradičně, ve skutečnosti však využívá déle než tři desítky let známé poučky o aerodynamice. Uplatňují se v něm též pokročilé materiály. Pouze 23 procent hmotnosti auta je tvořeno ocelí nebo železem. Zbytek představují mimo jiné drahé, ovšem nesmírně pevné plasty z uhlíkových vláken. Klíčem k velmi nízké spotřebě je tedy nízký odpor vzduchu a malá hmotnost (viz rámeček).

Nové „auto na vzduch“ má větší šanci než dřívější pokusy.

Volkswagen XL1 je plug-in hybrid; to znamená, že jeho elektrické baterie je možné dobíjet nejen pomocí spalovacího motoru, ale také z elektrické zásuvky. Jako hlavní pohonná jednotka mu slouží naftový TDI dvouválcový motor o objemu 800 cm3, již doplňuje malý elektromotor a li-ion baterie. Vůz dokáže vyvinout rychlost 160 km/h, takže na dálnici byste se s ním určitě bát nemuseli. Také zrychlení
z 0 na 100 km/h dosahuje za vcelku běžných 12,7 s. Čistě na elektřinu ujede až 50 km.

S novým hybridem se pojí i jedna zajímavost: po déle než 60 letech, od roku 1950, kdy se přestal vyrábět český klenot Tatra 87 (cestovní vůz Zikmunda s Hanzelkou a sběratelské auto roku 2010 podle The New York Times), je Volkswagen XL1 prvním osobním autem bez konvenčního zadního okna.

Nový Volkswagen není pouze prototyp, firma jej skutečně chce vyrábět – ačkoli půjde o velmi omezenou, navíc ruční, a tudíž drahou produkci. Na začátku má z manufaktury vyjet celkem 250 těchto modelů. Další by mohl Volkswagen vyrábět podle zájmu spotřebitelů. A ten právě zatím zůstává velkou neznámou – stejně jako cena vozu.

Autor je šéfredaktorem www.hybrid.cz. 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 11/2013 pod titulkem Úsporné vozy v Ženevě