Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Divadlo, Kultura

Ve světě smyslně poddajné hmoty

Spitfire Company se inspirovala povídkami Bruna Schulze

Hmota, smyslně poddajná, žensky plastická, nás svádí tisícem sladkých okrouhlin a měkkostí,“ prohlašuje šílený Otec, jedna z ústředních postav povídek polského meziválečného spisovatele a malíře Bruna Schulze. „Toužíme po demiurgii, chceme stvořit podruhé člověka k obrazu a podobenství manekýna.“ Citát pochází z proslulého Schulzova Traktátu o manekýnech, který se stal výchozím bodem projektu pražského tanečního souboru Spitfire Company 13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze. Inscenace vznikla v rámci rezidenčního pobytu ve varšavském Teatru Na Woli a v Paláci Akropolis se nyní konala česká premiéra.

Spitfire Company patří k nejvýraznějším domácím skupinám na pomezí fyzického divadla a „alternativní“ činohry v nejširším slova smyslu. V nové inscenaci sice jednoznačně převažuje tanec a hudba, pro Spitfiry typické temné ladění však zůstává.

Erotická přetlačovaná

Režisér a autor scénáře Petr Boháč si z vykloubené atmosféry fantaskních Schulzových próz vybral kromě motivu ambivalentního vztahu syna s otcem především svá oblíbená témata: perverzní erotiku, fetišismus či krutou a současně trochu groteskní mocenskou přetlačovanou mezi zástupci obou pohlaví. Dusnou a nervní atmosféru představení významně spoluvytváří i živý doprovod smyčcového Epoque Quartetu (hudbu složil Jan Kučera).

Hraje se…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].