Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Kultura

Integrace s bouchačkou

Praha viděla německou divadelní událost roku

Evropa je dnes hřištěm přistěhovalců. Berou práci starousedlíkům, a když jim nezištně pomáháte, dovedou jenom brát, aniž by přijali vaše kulturní hodnoty. Kromě toho neumějí pořádně německy. Němci jsou zase posedlí poněmčováním, nemají žádnou velkorysost a Turky a Araby nepokrytě pohrdají. Nerespektují jejich tradice a nutí ženy zostuzovat se nošením krátkých sukní.

Podobná klišé známe z každé debaty o multikulturalismu a v představení Šílená krev se postupně objeví snad všechny. Hra berlínského divadla Ballhaus Naunynstraße, kterou minulé pondělí mohli vidět diváci na Nové scéně Národního divadla, se však loni v Německu nestala divadelní událostí roku proto, že hromadí známé předsudky. Především relativizuje vinu a nevinu ve vzájemných konfliktech starousedlíků a přistěhovalců. Všechny osvědčené pravdy a názorové jistoty převrací tak radikálně, že divák si na konci představení  nemůže být jistý vůbec ničím. Což je možná dobrý výchozí bod k novému zamyšlení. 

Spratci bez kalhot

Jsme na hodině dramatické výchovy v německé škole a sedm puberťáků tureckého a arabského původu má na první pohled úplně jiné starosti než se nořit do dialogů Schillerových Loupežníků nebo Úkladů a lásky, ke kterým se je snaží dovést profesorka Kelichová. Navlečení v uniformní módě ghetta provázejí veškerou svou komunikaci…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].