0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura14. 11. 20108 minut

Diagnóza: střední Evropa

Divadelní a filmový režisér David Jařab se ve filmu Hlava-ruce-srdce ohlíží za 20. stoletím

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

V jedné ze scén filmu Hlava-ruce-srdce vede disputaci v lese u ohně o pánovi tvorstva mluvící ruka se svým bývalým majitelem za přítomnosti živé sovy a lva. Nebylo to jediné místo snímku, kde se v publiku při premiéře ozýval smích. Ne úlevný, ale lehce hysterický. Jako by šlo u nepřipravených diváků o obrannou reakci na vjemy, které se vymykají jejich běžným filmovým zkušenostem. Autora snímku to nevyvádí z klidu.

„Chci diváka zneklidnit jiným způsobem vyprávění, nabourat jeho iluzi bezpečí,“

říká režisér David Jařab (39) v domovské kavárně Divadla Komedie, kde osm let působí jako umělecký šéf.

Není to přitom žádný naschvál, ale vážně míněná katarzní scéna, která ve volné parafrázi na seriál Městečko Twin Peaks ukazuje, že nejen sovy, ale ani králové zvířat nejsou, čím se zdají být. Jeden z nejuznávanějších českých divadelníků má Davida Lynche rád. Spojuje ho s ním tendence podrývat maloměšťácké jistoty spořádaného světa, který má smysl a řád.

Nebezpečná vlast

Tendence k revoltě byla v rodákovi z Hranic na Moravě už od středoškolských let. V divadle byl sice před přijímačkami na režii na JAMU „tak pětkrát, a z toho třikrát se školou“. Hodně se ale díval na filmy a četl: jednou z jeho ikon byl francouzský básník a rebel Antonin Artaud.

Už v úvodu textu zmíněný výjev jasně ukazuje na režisérovu inklinaci k…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc