0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Česko22. 9. 20075 minut

Můžou za to medvědi

Když vláda minulý týden oznámila, že uvolní miliardy na vybudování obchvatů kolem devadesáti českých měst, mnozí jejich obyvatelé si jistě oddechli.

Fotografie: Že se raději nestaral o broučky! (Karel Kerouš) • Autor: Respekt
Fotografie: Že se raději nestaral o broučky! (Karel Kerouš) • Autor: Respekt

46 miliard navíc z ničeho nic: kouzlo betonářů je mocné, ale pomalu přestává fungovat. Když vláda minulý týden oznámila, že uvolní miliardy na vybudování obchvatů kolem devadesáti českých měst, mnozí jejich obyvatelé si jistě oddechli. Teď jde ještě o to, aby to nestálo víc, než je nutné, a aby stavby nepřinesly víc škod než užitku. Jak ukazuje příklad budování okruhu kolem Prahy, obezřetnost je na místě. Slíbené náklady se tady vyšplhaly na dvojnásobek (na osmdesát miliard) a po zásahu betonářů navíc zmizel jeden z potoků na jihu hlavního města. Jak je to možné?

Reklama

Aby nejeli dál

V kopci zvaném Čihadlo na jihu Prahy zeje díra. Kolem ní se rojí stroje hloubící dva souběžné tunely, které mají vyústit až v údolí řeky Vltavy. Takzvaný komořanský tunel bude součástí pražského obchvatu, jenž má být dokončen v roce 2012 a bude dlouhý 81 kilometrů. Díky tunelu nebude nutné srovnat se zemí Čihadlo ani vykácet les, který na něm roste.

Přesto tady něco nehraje. „Takhle odfláknutou stavbu jsem dlouho nezažil,“ říká inspektor životního prostředí Karel Kerouš. Kvůli postupu, který při výstavbě tunelu zvolil investor, Ředitelství silnic a dálnic ČR, totiž usychá nedaleký listnatý les, jeden z největších na okraji Prahy, a ohroženy jsou i stovky stromů přímo na Čihadle. Nevhodně vybraná technologie způsobila vyschnutí…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc