0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika11. 12. 20046 minut

Kdo z nás podváděl víc

Pokus o smírné řešení největšího obchodního sporu mezi Spojenými státy a Evropskou unií v historii skončil minulý týden fiaskem. Na půdě Světové obchodní organizace (WTO) tak stále leží dvě vzájemné žaloby: na Ameriku za to, že skrytě a v rozporu s pravidly WTO dotovala vývoj letadel Boeingu, a na Evropskou unii za to, že neméně protiprávně podporovala Airbus. Nový evropský komisař pro obchod Peter Mandelson byl ochoten ke kompromisu ve stylu „zapomeňme na staré spory a pojďme dál“, ale jeho americký protějšek Robert Zoellick ještě přitvrdil. Obvinil evropské státy, že chtějí dát Airbusu další výhodnou půjčku, a pohrozil, že jednání o smíru ukončí a požene spor před rozhodčí tribunál WTO. To by znamenalo novou obchodní válku mezi Evropou a Amerikou a ve výsledku by to poškodilo obě firmy.

Vzpírá se to logice

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Prodej velkých dopravních letadel se v současné době vzpamatovává z poklesu, který vznikl v roce 2001 kvůli útoku teroristů na Spojené státy. Na trhu soupeří pouze dvě firmy – Boeing a Airbus (ten je součástí panevropské firmy EADS). Získá-li jeden objednávku, druhý nutně tratí. Až dosud v soupeření vedl Boeing, ale letos se poměr změnil. Podle amerického časopisu Newsweek Airbus do konce letoška prodá 315 letadel, zatímco Boeing 285. Vedení Airbusu by mělo vydržet ještě další čtyři roky – pak se má na trhu objevit protitah Boeingu, jeho nový stroj 7E7, přezdívaný Dreamliner. Evropané pak pro změnu chystají svůj A350,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc