0:00
0:00
19. 11. 20253 minuty

Plamínková: Rychlého Turka si lidé pamatují nejvíc – První mimořádná schůze – Prezidentův jízdní řád

Další díl politického newsletteru Plamínková

Čtete jeden z našich newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Máte z čeho vybírat. Silvie Lauder píše newsletter V pasti pohlaví, Markéta Plíhalová pak Jednotku intenzivní péče. Světovému dění se věnuje newsletter GARRIGUE, domácí politice newsletter PLAMÍNKOVÁ. Pomezí byznysu a politiku popisuje Sečteno, podtrženo, který připravuje Filip Zelenka.

Děje se toho spousta. Volební podvod v Blansku, sněmovní budoucnost ambiciózního Jindřicha Rajchla, interpretační boj o státní rozpočet, střet Hradu a Andreje Babiše o střetu zájmů. Výběr samozřejmě není náhodný. Kromě toho, že jde o hlavní a podstatné události posledních dní se jim také věnujeme na stránkách Respektu. Na tomto místě je tak možnost a čas podívat se i do zpětného zrcátka na uplynulé volby. Konkrétně optikou agentury NMS, jež pro Asociaci PR (APRA) připravila průzkum veřejného mínění právě o nedávné volební kampani.

Zajímavé je například to, které momenty posledních měsíců zůstaly veřejnosti v paměti. Úplně nejvíce jde o kauzu rychlé jízdy Filipa Turka. Připomeňme, že nově zvolený poslanec a kandidát Motoristů sobě na ministra zahraničí jel po české dálnici vysoko nad rychlostním limitem, při tom se vyfotil na Instagram a následně lhal, že šlo o německou dálnici. Kauzu zaznamenaly téměř tři čtvrtiny Čechů a Češek. Za závažnou ji považuje 62 procent.

Na druhé příčce se umístil rasistický plakát hnutí SPD o „chirurzích z dovozu“. Pamatuje si jej něco přes polovinu populace. O něco méně než polovina si vzpomíná na billboard z dílny hnutí ANO s podobiznou Petra Fialy a nápisem „Nejhorší premiér na světě“. Naopak „dobrou kampaň“ hnutí STAN, jež deklarovalo, že peníze určené na billboardy věnuje na veřejné sbírky, si vybavuje pouhých 15 procent.

↓ INZERCE

Agentura NMS vypracovala pro APRA výzkum už před volbami. Primárně sledoval, jaké obavy mají Češi a Češky z nadcházejících voleb a co by jejich průběh mohlo ohrozit. Nálady „před a po“ tak lze dobře porovnat – a například z toho vyplývá, že zatímco lidé teď za větší hrozbu považují sociální sítě (z 51 na 59 procent), klesla obava z umělé inteligence (ze 70 na 61 procent). Což jinak řečeno znamená, že se po volbách bojí shodně sociálních sítí i AI.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc