sobota 3. 9. 2016

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Soudě podle všech ukazatelů, daří se dívkám v Americe na počátku 21. století velmi dobře. Čísla teenagerských těhotenství od devadesátých let nepřetržitě klesají. Na všech úrovních vzdělávacího systému dosahují dívky lepších výsledků než kluci. Popkultura šíří jedno poselství emancipace za druhým. Pod touto příznivou image se však skrývá daleko temnější realita, kterou popisují hned dvě aktuální knihy, jejichž shrnutí pro The New York Review of Books přináší Zoë Heller.

Kniha American Girls: Social Media and the Secret Lives of Teenagers, kterou napsala novinářka časopisu Vanity Fair Nancy Jo Sales, je založena na více než dvou set rozhovorech s mladými dívkami. Přináší nečekané a alarmující zjištění, že jakkoli veřejný diskurs působí coby příjemnější a rovnoprávnější prostředí, na síti stále vládne šovinismus a dospívající dívky jsou takřka s hodinovou pravidelností vystaveny online šikaně a obtěžování, popřípadě nelichotivým komentářům, které podrývají jejich sebevědomí.

Reklama
Reklama

Druhý titul Girls and Sex: Navigating the Complicated New Landscape od Peggy Orenstein je podobně skeptický. Během výzkumu došla mimo jiné k tomu, že na rozdíl od předchozí generace feministek, které vnímaly objektifikaci ženského těla jako něco, proti čemu je třeba protestovat, o tom současná generace dívek tolik přesvědčená není. Což opět přispívá k jejich zranitelnosti.

Inzerce
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Atheleisure oblečení není pro tebe. Tvrdí to alespoň Julianne Escobedo Shepherd na serveru Jezebel a má pro to velmi dobré důvody. Jde o oblečení, které působí, jako byste právě vyběhli z fitka, a ke spatření je dnes takřka na každé hollywoodské celebritě, která si vyrazí ven.  Název oblečení propojujícího sportovní a volnočasový styl vznikl spojením slov athletic a leisure.

.„Člověk, který si může dovolit cvičit tři hodiny denně, má rozvrh, který se – pokud správně hádám – nepodobá tomu tvému,“ píše Shepherd. „Možná, že ta osoba nemá normální práci, nebo možná proto, že cvičení je její práce. Osoba s takovým programem je nejspíš celebrita a to ty nejsi. Kultura cvičení je neodmyslitelně svázaná s prostředím celebrit a bohatstvím. Je to okouzlující mlhavý luxus, jaký si může dovolit pouze určitá skupina lidí. Jsou fit díky možnosti zahálet.“

Reklama
Reklama

Skutečnost je taková, že za tímto novým trendem se skrývá celý ekonomický segment, který proniká i do současné popkultury. Nejnovější videoklipy Kanye Westa nebo Ariany Grande a Nicki Minaj se jen hemží rekvizitami z fitness klubů. K tomu drtivá většina módních kolekcí, které dnes celebrity vytvářejí, přímo vychází ze cvičebních, sportovních či baletních úborů. Vše se tu prodává jako luxusní životní styl, jehož naplnění si rozhodně nemohou dopřát ti, kdo mají sedavé zaměstnání na plný úvazek.

https://www.youtube.com/watch?v=ylT16QB6Uig