Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Komická pohádka

Růžový kavalír v pražské Státní opeře chce navázat na meziválečný věhlas Nového německého divadla

Za fasádou frašky a „pouhé vídeňské maškarády“ se skrývá důmyslná kritika starého, rozpadajícího se režimu.
Za fasádou frašky a „pouhé vídeňské maškarády“ se skrývá důmyslná kritika starého, rozpadajícího se režimu.

Premiéra opery Richarda Strausse Der Rosenkavalier (Růžový kavalír) byla v roce 1911 takovou událostí, že německé dráhy musely vypravit do Drážďan zvláštní vlaky. Po skandálním provedení jeho oper Salomé – kterou dokonce císař ve Vídni zakázal – a Elektra se očekávalo ještě výraznější posunutí operních hranic. Místo dalšího stupňování exaltovaných a disonantních oper ale přišli Strauss a libretista Hugo von Hofmannsthal s téměř operetní fraškou a pro mnohé to byl krok zpět. Komická zápletka je triviální a namísto strhujících tragických scén se na jevišti tančí valčík coby symbol zdegenerované aristokratické společnosti.

Po více než sto letech toto dílo na konci minulého roku znovu uvedla pražská Státní opera. Ředitel pražských operních domů Per Boye Hansen vidí autentickou budoucnost právě v navázání na věhlas původního Nového německého divadla a jeho repertoár s díly Richarda Strausse, Alexandera Zemlinského, Paula Hindemitha, Ernsta Křenka nebo Hanse Krásy. Kavalír je základním dílem moderní německé opery a jeho zvládnutí je důležitým předpokladem potvrzujícím perspektivu budoucího směřování.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 51 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].