Před několika týdny psala světová média o tom, že Facebook stojí na pokraji reputační krize. Zjištění publikovaná minulý týden americkými médii největší globální sociální síť – a s ní i její uživatele – přesunula rovnou do propasti.
Nezdá se, že by se z ní měla vyškrábat změnou jména a novou značkou připomínající ležatou osmičku, jež minulý čtvrtek představil zakladatel a šéf firmy Mark Zuckerberg. Ani s názvem Meta, pod nějž se schovají i další položky Zuckerbergova impéria, jako je síť Instagram nebo aplikace WhatsApp, totiž nikam nezmizí problémy, které firmě přinesla nejprve výpověď whistleblowerky Frances Haugen a ve druhé fázi informace obsažené v desítkách tisíc dokumentů, které vynesla. Dokumenty, pro něž se vžil termín Facebook Papers, nyní analyzují americká média a postupně zveřejňované informace ještě dále posouvají naši znalost o fungování Facebooku.
Strach o zisk
Dosud všichni zhruba tušili, že Zuckerberg a jeho tým dobře vědí o negativních dopadech, které jejich síť přináší (od šíření nenávisti a dezinformací po dopady na duševní zdraví teenagerů), ale nic s tím nedělají. Nyní víme, že firma aktivně brání řešení problémů a činí vysoce problematická rozhodnutí, která odporují deklarovaným zásadám firmy. A především, že lže.
Příklad uvedl minulé úterý v obsáhlém textu deník The Washington Post, když popsal rozhodnutí, které učinil Zuckerberg osobně před rokem. Komunistická vláda ve Vietnamu, kde Facebook podle odhadů vydělává kolem miliardy…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].