0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Společnost12. 11. 20164 minuty

Stát se pánem snů

Tipy na zpestření dlouhých zimních nocí

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Dny se krátí a teplota za okny klesá. Není tedy divu, že řada lidí příští měsíce mnohem více času prospí. Jde o činnost bezesporu blahodárnou, nicméně obvykle pasivní. I v těch nejdobrodružnějších snech jsme bezmocně vydáni napospas rozmarům našeho podvědomí. Ačkoli jedna možnost, jak si čas pod peřinou užít aktivně, přece jen existuje. Věda si dlouho nebyla jistá, jestli představa, že vlastní sny můžeme řídit, není jen zbožným přáním ezoteriků s bujnou fantazií. Řada experimentů však ukázala, že tzv. lucidní snění skutečně možné je. Někteří dokážou své sny režírovat a ve spánku podle chuti létat nad oceány nebo si vyrazit na rande s Marilyn Monroe.

Mrknu a letím

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

S pojmem „lucidní snění“ přišel poprvé zhruba před sto lety nizozemský psychiatr Frederik van Eeden. Stav, kdy si spící člověk uvědomuje, že sní, je schopen podobu svého snu ovlivňovat a zároveň jej naplno prožívá, ovšem popisovaly různé spirituální tradice už tisíce let zpátky. Zejména pro východní mystiky byla schopnost plně si uvědomovat, co se v jejich mysli děje, základem duchovní praxe ve dne i v noci.

Západní vědci však dlouho považovali lucidní snění za nemožné – respektive vykládali si takové zážitky jako stav chvilkového probuzení ze spánku. Spící mozek se totiž chová zcela odlišně od bdělého. Typické například je, že během tzv. REM fáze spánku, kdy se člověku zdají sny, naše centrum odpojí jisté oblasti v čelních lalocích zodpovědné za sebeuvědomění a také většinu vnějšího svalstva, aby si…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc