Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Civilizace

S volty do oblak

Že by nás elektřina mohla vynášet do oblak, zní jako pohádka. Francouzský gigant Airbus ale oznámil, že na jihu země postaví továrnu na malá dvoumístná tréninková elektrická letadla E-Fan.

Elektřina spustila malou leteckou revoluci docela nedávno. Elektromotory jsou všudypřítomné v leteckém modelářství, pohánějí i malé létající drony. Také prototypy malých jedno- až dvoumístných elektrických letadel se testují už nějakou dobu, dokonce i v Česku. Když se ale před dvěma lety objevily první zmínky o francouzském projektu E-Fan, začala se rýsovat cesta ke skutečnému komerčnímu využívání nového druhu létajícího stroje. Letoun E-Fan 2.0, který chce Airbus od roku 2018 vyrábět v nové továrně v jihofrancouzském Pau, se stane prvním sériově vyráběným elektrickým letadlem.

Pořizovat by si jej mohly především letecké školy. Ve vzduchu vydrží hodinu a dosáhne rychlosti 200 km/h. Jeho cena, do 200 tisíc eur, bude srovnatelná s letadlem vybaveným běžným spalovacím motorem. Výhodou se stane nižší hlučnost i menší náklady na pohonné hmoty.

Pro Airbus je činnost jeho divize VoltAir pouze začátkem cesty. Zhruba v roce 2019 chce představit E-Fan 4.0, větší čtyřmístné letadlo nikoli už s plně elektrickým, ale s hybridním pohonem. Ne nepodobným tomu, jaký má pod kapotou Toyota Prius: malý spalovací motor nebude pohánět vrtuli, nýbrž zastane roli generátoru elektřiny.

Cílem je pak vývoj hybridního pohonu E-Thrust pro velká regionální dopravní letadla o…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 53 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].