Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Kultura

Renčova logika

Problém není, že seriál Sanitka ukazuje Romy coby zloděje a násilníky, ale že v jeho světě neexistuje jiný typ Romů

Sanitka 2: Když je v Česku muslim, tak jedině divoký
Sanitka 2: Když je v Česku muslim, tak jedině divoký • Autor: Ilustrace - Pavel Reisenauer
V osmém díle již beztak dosti bláznivého seriálu Sanitka 2 se vyskytuje scéna, kde manžel zemřelé slepé ženy přijde do domu romského gangu a požaduje potrestání za to, že jí dva zdejší mladíci ukradli mobil a ona pak kvůli tomu spadla z mostu. Místní „vajda“ prohledá šuplíky, a když mobil objeví, vezme provinilé výlupky na zahradu a tam je před plápolající vatrou zbičuje ve zpomalených záběrech a za romantických tónů klavíru gumovou hadicí do krve.

Není tajemstvím, že se scenárista Ivan Hubač talentem zcela nepotatil a že režisér Filip Renč mnohdy natáčí ve stavu, v jakém nynější prezident vyzvedává korunovační klenoty.

Dotyčná scéna je ale natolik přes čáru, že překonává i výjev z druhého dílu, kde romský mladík „omylem“ podřeže v lese svou milou, o níž si myslí, že mu byla nevěrná. Lukáš Senft, student dokumentaristiky na FAMU, který se věnuje též práci v sociálně vyloučených oblastech, to nevydržel a napsal tvůrcům otevřený dopis, v němž mimo jiné píše, že jde o „obrazy poskládané z předpojatostí, generalizací a vymyšlených podivností, které nám Romy v lepším případě odcizí, zavřou za oponu strašidelných příběhů a zvěstí, v tom horším rozdmýchají rozhořčení a agresivní paranoiu“.


Renč zareagoval takto: „Rasistické to není, protože pak ukazujeme, že romská komunita si problémy řeší mezi sebou. Vyobrazujeme i feťáky, bílé grázly a jedním z problémů je kriminalita Romů. Je patrné, že podle nás jsou Romové charakterní. Někteří porušili pravidla a vajda je potrestá. V seriálu nejsou dramatické jen scény s Romy, máme tam řadu dramat. Kradou všichni, černí i bílí. My jsme to jen chtěli pravdivě natočit.“

Renčova odpověď v sobě ukrývá elementární nelogiku, jíž se ohánějí (i neuvědomělí) rasisté: problém není, že seriál ukazuje Romy coby zloděje a násilníky, ale že v jeho světě neexistuje jiný typ Romů. Ti se mu hodí pouze v úloze „bytostí předurčených ke zločinu“ a „divochů, kteří spravedlnost chápou jen jako krevní mstu“, zatímco bílí mohou být jacíkoli. Dokud někdo nevidí, že takové dělení množin je zvrácené, neměl by se pouštět do diskuse, ale jen si nasypat popel na hlavu.

 

 


 

Reklama
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte