Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost

Žijí Brno naplno

Magistrát nechal zablokovat facebookovou stránku Žít Brno. Odemykáme proto článek, který mapoval počátky známé iniciativy.

Žít Brno
Žít Brno • Autor: Milan Jaroš

 
Z Brna se šíří podivné zprávy. Jmenuje se teď prý Krno, primátor města je posedlý numerologií a z městského e-mailu rozesílají hackeři klamavé dopisy novinářům. Tisíce obyvatel jihomoravské metropole strhla nevídaná vlna politického aktivismu. 

35A_jaros_R44_2011_s.jpg
35A_jaros_R44_2011_s.jpg

Vzhůru do katakomb

Smích skupiny mládenců ládujících se polentou v hospodě pod Petrovem se dere až ven na chodník. S nedbalou elegancí oblečení třicátníci si u oběda vyprávějí historky ze včerejšího tahu, a i když si to za chvilku namíří zpět do blízkých kanceláří, o práci nepadá ani slůvko. Tuhle partu totiž pojí zcela jiné téma: připravují spolu web Žít Brno, který poslední dobou notně rozvířil moravskou metropoli. Z jejich odpovědí na dotazy novinářské návštěvy nejde poznat, zda si dělají legraci, či mluví vážně. Podobně to je i s jejich webem, který šije do radnice horem dolem.„Brno odkryje další část podzemí“ hlásá třeba titulek lákající čtenáře k textu o tom, jak Brno neustálým rozkopáváním silnic odhaluje své katakomby. „Expozice kvůli nedostatku prostředků nebude stálá, ale zhruba po roce bude muset být uzavřena a opět nahrazena běžnou komunikací,“ píše se na Zitbrno.cz. Podobné recese se už dřív objevovaly na brněnských blozích a na adresu radnice se v Brně vždy vtipkovalo v hospodě, tak silnou odezvu jako web Zitbrno.cz se ale zatím nepodařilo vyvolat nikomu.

35B_jaros_R44_2011_s.jpg
35B_jaros_R44_2011_s.jpg

Třeba se naštvou a změní to

Web vznikl jako reakce na studii o „identitě Brna“, kterou loni odsouhlasila rada města. Po vzoru dalších měst chtěli dát radní Brnu nějaký slogan, aby si ho turisté i investoři lépe zapamatovali. Nejprve si město udělalo průzkum, s jakými hodnotami si Brňané město spojují. Jenomže výsledek nebyl zrovna příznivý – většina lidí se shodla pouze na tom, že město klade důraz na rozvoj vědy a že má velký problém s kriminalitou. Dále se už však názory tříštily – pro někoho je moravská metropole městem univerzit, jiní vidí hlavně veletrhy, další kulturu a podobně. Vybrat pár hodnot, které by se v novém sloganu snoubily, nebylo jednoduché. Situaci ještě zkomplikovala skutečnost, že soutěž na nové motto vyhrála slovenská firma, která měla kromě odstupu od přímého dění ve městě i jazykový handicap. „Na zubní pastu vám udělá reklamu kde kdo. U city identity je to ale těžší, měli jsme na výběr jen ze dvou firem a vzali jsme tu levnější,“ vysvětluje Marie Zezůlková, vedoucí Kanceláře strategie města. Bratislavská firma Corporate Consulting Group dostala 600 tisíc korun, za které nakonec minulý rok v březnu předložila slogan Žít Brno. Ten v sobě prý obsahoval i typicky brněnské hodnoty Bezpečnost, Rozvoj, Nápaditost a Otevřenost. „Není to správně česky,“ nechali se napříč médii slyšet jazykovědci. „Je to prázdný a pitomý slogan,“ kolovalo Facebookem.


Přesto radní loni novou identitu města potvrdili hlasováním. Michal Kašpárek, nenápadný mladý novinář z Brna, si ale všiml, že si nikdo nezaregistroval doménu Zitbrno.cz. „Koupil jsem ji jen tak, z rozmaru. Měl jsem v plánu ji radnici zdarma přenechat, pokud se ozve,“ vzpomíná v Kabaretu Špaček sedmadvacetiletý Kašpárek. Žurnalistu však nikdo ohledně koupě domény neoslovil, a tak na ni dal pár videí z You Tube a rok ji nechal ležet ladem.

35E_jaros_R44_2011_s.jpg
35E_jaros_R44_2011_s.jpg

Letos v létě se rozhodl web konečně nějak využít. „Slogan se stále nikde neobjevoval a vypadalo to na další zbytečný výdaj radnice. Oslovil jsem proto pár kreativních známých, které radnice už taky dlouho štve, zda mi ho pomůžou oživit,“ popisuje Kašpárek. Velká část této kreativní úderky se sešla na zmíněném obědě pod Petrovem, vesměs programátoři, webdesignéři, aktivisté… Mezi nimi třeba Matěj Hollan, kterému se minulý rok podařilo vyburcovat lidi k blokádě hlavní tepny města, když radní navrhli úplný zákaz muzicírování v ulicích. Honza v pruhovaném tričku zase zakládal alternativní web o kultuře Cliche Brünn a Svatopluk Bártík se několik let angažoval jako zastupitel za zelené radnice Brno-střed. „Šel jsem do politiky s vizí, že něco udělám se špatnou dopravou ve městě, špinavými ulicemi nebo přebujelým hazardem. Zastupitelstvo se mi ale zdálo prolezlé korupcí, většina politiků neměla ambici Brno nějak zlepšit, a tak se to nepodařilo ani mně. U Zitbrno.cz jsem měl pocit, že budu mít možnost místním připomenout, jak špatně se tu hospodaří s veřejnými financemi, a třeba se naštvou a změní se to,“ shrnuje bývalý zastupitel, proč se ke skupině přidal.

35D_jaros_R44_2011_s.jpg
35D_jaros_R44_2011_s.jpg

Kudy do Krna?

Prvního srpna Zitbrno.cz odstartovalo ve velkém stylu – fiktivním rozhovorem s koordinátorkou sloganové studie Marií Zezůlkovou nazvaným „Z Brna chceme udělat značku jako Brno!“. Ve smyšlených odpovědích zdůvodňovala úřednice vznik nového sloganu potřebou „utratit peníze, které by jinak mohly skončit v nějakých neziskovkách nebo divadlech“, a svěřovala se čtenářům, že problémem bylo, jak nejlépe vyjádřit, že „Brno je městem automatů, prapodivných soukromých vysokých škol a bezdomovců“. Následovala lavina husarských kousků jako rozeslání falešné tiskové zprávy novinářům, která se velmi důvěryhodně tvářila, že ji psal tiskový mluvčí magistrátu, a v níž se psalo, že jediným oficiálním webem městské identity je Zitbrno.cz a že oficiální web sloganu vytvořili hackeři. Tiskovku tehdy přejala TV Nova i agentura Mediafax, takže několik dní nikdo nevěděl, co je vlastně pravda.

Naplno pak média i veřejnost přilákal zářijový článek o tom, že Brno se bude nově jmenovat Krno. Krátce předtím totiž radnice beze slova vysvětlení změnila jednu z hodnot ve sloganu – „Bezpečnost“ – na „Blízkost“. „Od začátku jsme zvažovali obě tyto možnosti a časem nám ta Blízkost přišla lepší – v Brně je přece jen dost nebezpečných ulic, zatímco blízko je tu úplně kamkoli. Proto jsme to změnili,“ říká ve své podkrovní magistrátní kanceláři Marie Zezůlková. „Je fakt, že Brňanům ta změna nijak vysvětlena nebyla. Nepovažovali jsme to za důležité.“

Na Zitbrno.cz tedy usoudili, že když může draze zaplacené části sloganu měnit magistrát, změní je i oni, a oznámili, že Brno se s okamžitou platností přejmenovává na Krno, protože hodnota „Blízkost“ se mění na „Koncept“ – tedy něco, co městu dosud chybělo. „Verbální priorita blízkosti se neslučuje s naší stavební prioritou přesunout osobní vlakové nádraží o kilometr na jih,“ čteme na webu zdůvodnění vložené recesisty opět do úst magistrátním úředníkům.

Článek označilo na Facebooku jako „líbí se mi“ přes tři tisíce příznivců a z „Krna“ se stal v Brně pojem – běžně se užívá hlavně mezi mladými lidmi. Skupina zároveň koupila web Krno.cz, kam dodnes kompletně překlápí obsah oficiálních stránek brněnského magistrátu. Následovala registrace domény „krněnského“ dopravního podniku. Dva týdny po nákupu náhle shodou okolností zkolaboval oficiální web dopravního podniku a po celý den se daly spoje vyhledávat jen v zrcadlové databázi, kde bylo všude uvedeno Krno. Někdo taky přelepil B na K v názvech ulic a Brňané se tak zničehonic procházeli třeba po Starokrněnské ulici. Další neznámý člověk navrhl aplikaci, která překlápí Brno na Krno v Google Chrome, a několik prodejců letenek začátkem října nabízelo odlety z Krna/Brna.

Na shledanou 11. listopadu

Důležitější než samotné vtípky s Krnem je ale skutečnost, že Zitbrno.cz dostalo do veřejné diskuse problémy města, které jinak v médiích zapadají, namátkou vstřícnost vůči hazardu, nejasnosti ohledně vysokoškolskýchtitulů primátora a jihomoravského hejtmana Haška nebo seškrtávání peněz na kulturu. „V Brně vládne velká koalice a neexistuje opozice. My se jako jedni z mnoha snažíme mluvit za občanskou společnost,“ říká Honza, spoluautor textů na webu. „Můžeme si dovolit být ostřejší než klasická média – nebereme ohledy na inzerenty, protože si vše děláme sami a nemáme vlastně žádné náklady. Nejsme závislí na rozhovorech s politiky, takže co se jich týče, nemusíme si brát servítky,“ vysvětluje bývalý zastupitel Bártík, který se nyní živí marketingem. Že na jejich humor Brňané slyší, dokládá i návštěvnost serveru – za pouhé tři měsíce se Zitbrno.cz vyšplhalo na padesát tisíc návštěvníků měsíčně, což je pro většinu začínajících webů nedostižným snem.

Otázkou teď zůstává, jak dlouho skupině vydrží počáteční nadšení. „Aby vydržela atmosféra, která kolem toho vznikla, musíme vyzkoušet i další formáty, psaní se brzy vyčerpá,“ říkají aktivisté zpod Petrova. „Lidé od nás čekají, že tu provokaci posuneme o kus dál, třeba do veřejného prostoru. To nás zase může nakopnout a nabalí se na nás další. Určité překvapení se chystá už 11. listopadu, kdy slaví nejlepší brněnský primátor narozeniny.“ 

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte