0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika11. 7. 20108 minut

Světlo v tunelu

V největší dopravní firmě Česka si navzájem stínají hlavy manažeři a situace začíná být dramatická. Do sítí a tunelů kolem Českých drah chce vnést světlo i nový ministr.

Hodinová výpověď pro celý management a silná slova o plýtvání, které už se „nebude tolerovat“. Na takové zemětřesení ve státní firmě nejsou Češi zvyklí a už vůbec ne v případě Českých drah, tedy monopolu proslulého svým ztrátovým provozem v řádu miliard korun. Konec mocného muže české železnice Josefa Bazaly – někdejšího šéfa celých Českých drah, který poslední tři roky řídil jejich nejziskovější část ČD Cargo – interpretují česká média jako souboj manažerů: Bazaly a šéfa ČD Petra Žaludy, který o odvolání rozhodl. Spokojit se s takovým vysvětlením by ale byla chyba. Nejen proto, že oba muži jsou placení z kapes daňových poplatníků. Na železnici díky posledním událostem konečně vystoupily na světlo problémy škrtící už roky její skutečný rozvoj a spolu s tím se opět nabízí otázka, jak daleko mají tuzemské dráhy k vytoužené proměně.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Jděte raději jinam

Zůstaňme pro začátek u firmy ČD Cargo a jejího odvolaného šéfa Josefa Bazaly. A začněme třemi čísly: 1,4 miliardy (2007), 470 milionů (2008) a minus 380 milionů (2009). Propad hospodaření, jaký firma za poslední tři roky pod Bazalovým vedením vykázala, je závratný. Ekonomická krize sice srážela většinu evropských dopravců, například čeští silničáři ale ztratili jen asi desetinu zakázek (dráha zhruba dvakrát tolik) a někteří konkurenti Českých drah na železnici dokonce za uplynulé roky rekordně rostli.…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc