0:00
0:00
17. 5. 20084 minuty

V Praze dráž než v New Yorku

Když nedávno začala společnost Sazka prodávat vstupenky na utkání kanadsko-americké Národní hokejové ligy, které se má na podzim mimořádně uskutečnit v Praze, nejlevnější z nich stál skoro dva tisíce korun.

Způsoby, jak se předraženým cenám bránit, existují. Chce to ale energii a čas. Když nedávno začala společnost Sazka prodávat vstupenky na utkání kanadsko-americké Národní hokejové ligy, které se má na podzim mimořádně uskutečnit v Praze, nejlevnější z nich stál skoro dva tisíce korun. To je přitom třikrát víc, než kolik stojí podobný lístek v Americe. Jenže ani tak velký rozdíl zájem Čechů neodradil: podle Sazky byly pražské vstupenky během jednoho dne pryč.

Jsou už tedy Češi tak bohatí, že ochotně platí řádově víc než lidi na Západě? Nebo v čem je problém zdejších často předražených cen a jak tomu z pozice kupujícího čelit?

Jde to pomalu

↓ INZERCE

Lidé zvyklí na české ceny jsou často překvapeni, když zjistí, jak levně se dá nakupovat na „drahém“ Západě. Má to samozřejmě řadu příčin, ne vždy si ale vystačíme s ekonomickým vysvětlením nižší konkurence nebo ochoty platit za exkluzivitu třeba v podobě NHL. Ve hře je i psychologie související s minulostí neboli domnělý pocit z luxusu tam, kde žádný není.

S kapitalismem přišla do Česka představa, že tvorba cen je zcela volná a jejich výše tedy závisí pouze na dohodě mezi prodavačem a zákazníkem. To je ale velmi zjednodušený pohled. V praxi zaběhlých tržních ekonomik existují minimálně dva nástroje, které ceny ovlivňují: různá byrokratická rozhodnutí, jimž se zjednodušeně říká mantinely, a za druhé jakási slušnost, která v obchodě bez ohledu na…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc