Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Nový letecký obr míchá karty

mobrazek_1394.jpeg • Autor: Respekt
mobrazek_1394.jpeg • Autor: Respekt
Fotografie: Konec stávek, pánové, máme v zádech Holanďany. Foto: Profimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt
Fotografie: Konec stávek, pánové, máme v zádech Holanďany. Foto: Profimedia.cz / Corbis • Autor: Respekt

Po 11. září 2001, kdy teroristé použili dopravní letadla jako zbraň a vyvolali v milionech lidí strach ze vzdušných cest, nastaly letectví těžké časy. Už tehdy experti předpovídali, že přežijí jen největší aerolinky, a proto začne vlna fúzí, která se dosud letectví na rozdíl od jiných oborů vyhýbala. První velké spojení přišlo nyní. „Nastal čas změny,“ komentoval minulé úterý šéf Air France Jean-Cyril Spinetta fúzi své firmy s nizozemskými KLM. Nová společnost se jménem Air France KLM se stane největším evropským leteckým přepravcem a zároveň světovou „čtyřkou“ co do počtu cestujících a podílu na trhu. Francouzské aerolinky, vlastněné z 54 % státem, zaplatí za převzetí KLM, které se v posledních letech potácely ve velkých finančních potížích, 784 milionů eur (25 miliard korun). Ve společném podniku si Francouzi a Nizozemci rozdělí podíly v poměru 4:1, šéfem nové společnosti bude Spinetta a jeho zástupcem dosavadní ředitel KLM Leo Van Wijk.

Spojení Francouzů s Nizozemci výrazně promění poměry v oboru a dotkne se i Českých aerolinií. Jak?

V největším klubu

Letecká aliance SkyTeam – kromě Air France do ní patří americké Delta Airlines, AeróMexico, Alitalia, ČSA a Korean Airlines – se rozšíří o KLM i o jejich americké partnery Northwest a Continental. „Celá fúze a rozšíření aliance pro nás bude výhodná. Díky KLM se rozšíří nabídka…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 36 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].