Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Kultura

Uvolněte všechny svoje emoce

Na potemnělé scéně libereckého Malého divadla se po laně hlavou dolů spouští nahá, hladce vyholená žena s podivným stigmatem na pravé polovině těla. Dole ji vsedě netrpělivě očekává stejně vyholený a stigmatizovaný nahý muž. Poté, co spolu splynou v nezvyklém animálním tanci, se žena odpoutává a znovu stoupá ke stropu. Napjaté lano však tentokrát tíhu svíjejícího se těla nevydrží a přetrhne se: žena padá z výšky sedmi metrů na svého partnera a končí v liberecké nemocnici se zlomeným zápěstím a otřesem mozku. Tak se minulý rok v dubnu předčasně uzavřelo turné taneční skupiny předního maďarského choreografa Pála Frenáka s představením Tricks&Tracks. I přes tuto bolavou vzpomínku se k nám Frenák po roce vrátil a 6. března v rámci přehlídky současného středoevropského tance „Dance Zone 2002“ předvedl stejnou choreografii v pražském divadle Archa. Představení ukázalo, že Frenákovo riskování má společensky pozoruhodný přesah a zdaleka nekončí létajícími scénami.

Tanec temnot

Abychom mohli lépe pochopit Frenákovu odvážnou choreografii, je dobré si připomenout životní osudy autora: v představení Tricks&Tracks jsou totiž neomylně zakódovány. Pál Frenák se narodil v Maďarsku do rodiny hluchoněmých rodičů rok po sovětské invazi. Dětství zdravého chlapce v takto postižené rodině dostalo další ránu ve Frenákových osmi letech, kdy rodiče zemřeli a Pál spolu se svými sourozenci putoval do dětského domova. Po opuštění tohoto azylu v patnácti letech uplatnil…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 36 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].