Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Hyde a Jekyll na scéně

Rakušan Werner Schwab a Angličan Tom Stoppard jsou dva současní divadelní autoři zcela odlišného stylu, temperamentu, kulturní tradice, způsobu používání jazyka atd. Postavit je vedle sebe lze snad jen jako dva antipody, jako pana Hyda a dr. Jekylla soudobého divadla. Werner Schwab představuje pól temně groteskní, parodisticky pitvorný. Jeho postavy-monstra se střídají v přednášení jazykově výbušných monologů, jejichž účinek je natolik otřásající, že už tu pak není místo na dramatickou zápletku, konflikt či psychologii. To vše je nahrazeno destruktivní silou řeči, jakousi jedinečnou poezií ošklivosti. Tom Stoppard je naproti tomu rafinovaný dědic konverzační lehkosti a duchaplnosti Oscara Wilda, ovšem postmodernisticky „zestárlého“, to znamená zproblematizovaného historickou skepsí a pocitem jistého vyčerpání a únavy kultury a z kultury, takže už nezbývá než ji „převlékat“ a z vážného dělat komické.

Schwabovi a Stoppardovi je však určitě společné jedno: vysoká literární hodnota jejich textů. Každý na to jde jinými prostředky: Schwab tvoří a zároveň destruuje jazyk, Stoppard staví a zároveň relativizuje myšlenky. V obou případech je však výsledkem dílo, které má svou vlastní cenu a jež stejně vidět inscenované, jako je číst coby samostatný literární žánr - v tomto článku preferujeme druhou možnost. V Čechách je však nyní možné obojí. Schwabovu hru Prezidentky uvádí Divadlo Na prahu (v Praze vystupuje v Divadle Na zábradlí a v Dejvickém divadle), Stoppardovu…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].