Italové pro Berlusconiho
Do jisté míry je třeba Italy obdivovat. Za obtížné hospodářské situace a po tříletém politickém boji přišla neděle 11. června, kdy se měli vyjádřit ve dvanácti referendech týkajících se složitých a často zcela odlišných otázek, navíc necelé dva měsíce po regionálních volbách.

Do jisté míry je třeba Italy obdivovat. Za obtížné hospodářské situace a po tříletém politickém boji přišla neděle 11. června, kdy se měli vyjádřit ve dvanácti referendech týkajících se složitých a často zcela odlišných otázek, navíc necelé dva měsíce po regionálních volbách. Přesto se k urnám dostavilo 58 % voličů, a to si ještě politici stěžují na nízkou účast. Ze zmíněných dvanácti referend byla rozhodující tři, jež bezprostředně souvisela s aktivitami televizního magnáta a bývalého premiéra Silvia Berlusconiho: ve všech třech řekli Italové jasné ANO.
Za svobodu podnikání
Italská ústava stanoví, že referenda jsou abrogační, tedy že mohou zrušit již platné zákony. K uspořádání referenda stačí shromáždit podpisy 500 000 oprávněných voličů. Po jejich ověření Ústavní soud stanoví, zda je referendum v souladu s ústavou. V Itálii se totiž nesmí hlasovat o daňových zákonech a otázkách, které jsou v pravomoci regionálních orgánů. Proto třeba nebylo nikdy připuštěno referendum o zákazu lovu. Časem se vžila praxe, že referenda rozhodují tam, kde politické síly nebyly schopny či ochotny nalézt dohodu v parlamentu a zákon pozměnit. Právě to platí pro tři referenda, která poznamenala celou kampaň. Otázky zněly zhruba následovně:- Může být jeden subjekt majitelem více než jedné celostátní televizní sítě?- Může tentýž subjekt získávat reklamu pro více televizních sítí?- Je možné vkládat reklamu do promítaných filmů?Ačkoliv v otázkách nepadlo jméno Silvia…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









