Další milník: Umělá inteligence rozdrtila profesionály ve hře Starcraft 2
Na rozdíl od deskových her, kde se hráči střídají, je tady potřeba být aktivní nepřetržitě
Umělá inteligence v minulosti dokázala člověka porazit v šachu, před třemi lety ho překonala v japonské hře Go a nyní se jí podařilo dosáhnout dalšího vítězství nad lidskými schopnostmi, když rozdrtila profesionální hráče v počítačové hře Starcraft 2. Stroj naprogramovaný společností DeepMind sehrál s profíky v této strategické hře celkem jedenáct utkání a zvítězil v celkovém poměru 10:1. Podle odborníků jde o důležitý milník ve vývoji umělé inteligence, a to hlavně proto, že robot prokázal, že už člověka předčí i v komplikované hře, která se na rozdíl od šachu odehrává v reálném čase a je nutné souběžně přijímat rozhodnutí na více místech najednou.
Ve strategické hře Starcraft 2 spolu hráči soupeří na vymezeném území, kde mají za úkol stavět a vylepšovat základny, těžit nerostné suroviny a pomocí vojenských jednotek, které produkují, pak porazit nepřítele. Na rozdíl od deskových her, jako jsou šachy nebo Go, kde se hráči střídají a mají tedy čas přemýšlet nad příštím tahem je Starcraft 2 hrou, kde je potřeba být aktivní nepřetržitě; i krátké zaváhání může znamenat rychlou prohru.
Starcraft 2 je velmi populární, pravidelně se v něm konají turnaje, hra má vlastní ligu s placenými hráči - utkání mezi robotem od firmy DeepMind a lidskými šampiony tedy bylo napjatě očekávanou událostí. Programátoři z firmy DeepMind pro turnaj vytvořili pět umělých hráčů, kteří se v deseti utkáních střídali. Každý z pěti robotů dostal jméno AlphaStar a hru se naučil tak, že sledoval videozáznamy utkání, které ve hře Starcraft 2 v minulosti odehráli profesionální hráči. Každý robot ve zrychleném módu takto nahromadil více než 200 let lidské herní zkušenosti. S touto výbavou se pak AlphaStar postavil hráčům Dario „TLO“ Wunschovi a Grzegorzovi „MaNa“ Kominczovi, profesionálům, kteří ve světovém žebříčku zaujímají 44. a 13. místo.
Turnaj sledovaly v živém přenosu desetitisíce lidí. V prvním utkání si Dario Wunsch nejdříve vedl docela dobře a zdálo se, že má převahu, komentátoři se dokonce podivovali nad některými zdánlivě nesmyslnými pohyby, které robotický soupeř prováděl, AlphaStar ale postupně náskok srovnal, získal převahu a pak protihráče rychle rozdrtil. AlphaStar následně vyhrál i dalších devět bitev. Teprve v poslední hře se Grzegorzovi Kominczovi podařilo umělou inteligenci porazit, a uhrát tak pro lidstvo aspoň čestný bod.
„V historii umělé inteligence najdeme několik milníků, přelomových vítězství v různých hrách. A já doufám, že v budoucnu se lidé budou ohlížet za dneškem a považovat ho za den, kdy umělá inteligence urazila další krok a ukázala, co už umí,“ prohlásil po turnaji šéf výzkumu David Silver z firmy DeepMind. Tato britská společnost vlastněná Googlem dříve vytvořila také robota AlphaGo, který v roce 2016 v památném utkání zvítězil v japonské hře go nad špičkovým korejským hráčem Lee Sedolem.
Nutno však podotknout, že v aktuálním turnaji ve Starcraftu 2 nebyly podmínky pro lidi a roboty úplně vyrovnané. V této hře je velmi důležité, jak rychle se dokáže hráč rozhodovat, respektive klikat a přesouvat kurzor myši po obrazovce. Pokud by robot zůstal bez omezení, lidé by proti němu byli bez šance, programátoři proto pohyby AlphaStar zpomalili pod lidskou úroveň. Robot měl ale i jiné výhody – na rozdíl od člověka, který se vždy dokáže soustředit jen na výsek území, počítač mohl souběžně sledovat dění na celé mapě, což mu dodávalo strategickou výhodu.
Ale i tak překvapivě suverénní výhra odborníky překvapila. „Něco takového jsem nečekal. Předchozí pokusy robotů dostat se ve hře Starcraft na lidskou úroveň byly úspěchu velmi vzdálené,“ řekl serveru New Scientist programátor Niels Justesen z Kodaňské univerzity.
Je vám z drtivého vítězství počítače a jeho stále lidštějších schopností trochu úzko? Nemusí být. Podle expertů se dají tyto zkušenosti využít ve prospěch lidstva. „Hrát StarCraft je trochu jako řídit firmu, konkrétně třeba logistickou,“ myslí si Julian Togelius z Univerzity v New Yorku. „Podstatou celé hry je správně rozložené plánování výzkumu a rozvoje, schopnost dopravit zboží na správné místo ve správný čas - a umění vyhnout se překážkám.“
AlphaStar tak nás, omezené smrtelníky, učí hrát hru lépe. „To, že umělá inteligence objeví způsoby, jak hru hrát lépe, je úžasné. To je přece konec konců jeden z důvodů, proč umělou inteligenci vůbec vyvíjíme,“ myslí si pak Georgios Yannakakis z Maltské univerzity.
Přečtěte si více k tématu
Čtěte také: Go, Alpha, go
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].