Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Informační servis, Politika

Informační servis

5 zpráv, které byste neměli minout

Vyšší rodičovská zatím neprošla

Ilustrační foto • Autor: Milan Jaroš
Ilustrační foto • Autor: Milan Jaroš

Rodiny s malými dětmi si na zvýšení rodičovského příspěvku z 220 až na 300 tisíc korun ještě musí počkat kvůli přetahování poslanců o priority. Koalice ANO a ČSSD trvá na tom, že nejdříve musí být schválen takzvaný daňový balíček, který má zajistit vyšší příjmy do rozpočtu, opozice naopak chce, aby se dříve hlasovalo o rodičovském příspěvku. Ten má od ledna 2020 přidat 80 tisíc korun rodičům pečujícím o mladší než čtyřleté dítě a erár to má stát okolo 8 miliard korun. Ministryně financí Alena Schillerová (ANO) označila postup poslanců za obstrukci. V pátek sněmovna k ničemu nedospěla, pokračovat v debatě budou zákonodárci ve středu.

Balíček především zvyšuje spotřební daně z lihu a tabákových výrobků, zvyšuje zdanění hazardu nebo poplatek za vklad do katastru. Obsahuje sporný návrh na vyšší zdanění technických rezerv pojišťoven. Podle ministryně jde v obstrukcích právě o zdanění pojišťoven. Jde podle ní o to, aby balíček nezačal platit včas a pojišťovny získaly ještě jeden rok pro zdaňování podle dosavadních pravidel.  Poslanci ANO se přeli s poslanci ODS o to, kdo v minulosti zvyšoval daně a kdo je zvyšuje nyní. Spory se stočily i k tomu, která strana může za rostoucí výdaje na podporu fotovoltaiky.

Brexit ospravedlňuje násilí, ukázal průzkum

Autor: Getty Images
Autor: Getty Images

Brexitová sága pokračuje. Velvyslanci unijních zemí v Bruselu se v pátek nedohodli na postoji k britské žádosti o odklad odchodu země z EU. V jednáních - písemnou formou, bez speciálního summitu - budou diplomaté pokračovat v pondělí, kdy má britský parlament hlasovat o vypsání předčasných voleb. Britský premiér Boris Johnson navrhuje poslancům víc času na schválení brexitové dohody výměnou za to, že podpoří jeho návrh na vyhlášení předčasných voleb v polovině prosince. Zatím se mu ale nepodařilo přesvědčit opozici. Některé země chtějí s rozhodnutím počkat právě na to, zda parlament prosincové volby schválí. Nyní platí termín brexitu 31. října, bez rozhodnutí o odkladu už by tedy Británie za týden nebyla členskou zemí. Johnson minulou sobotu poslal do Bruselu žádost o odklad brexitu do konce ledna, k čemuž jej zavazoval zákon schválený v září parlamentem.

Britům v mezičase zjevně praskají nervy.  Průzkum serveru Sky News ukázal, že část Britů považuje násilí za ospravedlnitelné použít k prosazení kýžené varianty řešení vztahu přes La Manche. Přes 71 procent zastánců odchodu Británie z EU v Anglii označilo násilí vůči poslancům za ospravedlnitelné (60 procent ve Skotsku a 70 procent ve Walesu). Mezi zastánci setrvání Spojeného království ve společenství to bylo 58 procent v Anglii, 53 procent ve Skotsku a 56 procent ve Walesu. Britští poslanci se s výhrůžkami setkávají kvůli brexitu pravidelně a není výjimkou, že Dolní sněmovnu opouštějí v policejním doprovodu.

Konference pořádané rektorem UK platila skrytě čínská ambasáda

Rektor UK Tomáš Zima • Autor: ČTK
Rektor UK Tomáš Zima • Autor: ČTK

Čínská ambasáda proplatila podle zjištění serveru Aktuálně.cz faktury za 1,2 milionu za konference, které pořádá Univerzita Karlova a zaštiťuje rektor Tomáš Zima. Akce, které část sinologů kritizuje jako vychýlené ve prospěch propagandy čínského režimu, spolupořádá tajemník Česko-čínského centra UK Miloš Balabán. Do jeho firmy čínské peníze přitekly. Balabán však o financování česko-čínských konferencí lhal. Tvrdil, že většinu nákladů platilo samo centrum, ale konference ve skutečnosti platila čínská ambasáda. Balabán po dotazech serveru rezignoval.

Velvyslanectví Číny zaplatilo soukromé firmě Středisko bezpečnostní politiky, kterou založil Balabán, například za letošní zářijovou výroční konferenci Česko-čínského centra přes 600.000 korun.Vystoupil na ní prorektor UK Aleš Gerloch a čínský velvyslanec v Česku Čang Ťien-min. Rektor Zima tvrdí, že o ničem nevěděl. Jde už o druhý čínský skandál v nitru Karlovy univerzity. Před dvěma týdny byl rektor Zima donucen odstoupit od smlouvy se splátkovou firmou Home Credit českého miliardáře Petra Kellnera, poté, co se proti ní postavili studenti a akademici.

Roste tlak na odchod Michálka z čela Pirátů

Jakub Michálek • Autor: DVTV
Jakub Michálek • Autor: DVTV

Část členské základny Pirátské strany požaduje odchod místopředsedy a šéfa poslaneckého klubu Jakuba Michálka z vedení Pirátů. Důvodem je Michálkovo údajně nevhodné chování vůči ostatním straníkům, které se široce probírá na stranickém internetovém fóru. Spor odstartoval příspěvek vedoucí personálního odboru strany Jany Koláříkové, která napsala, že Michálek podřízené psychicky šikanuje, chová se arogantně a povýšeně. Jako příklad uvedla, že Michálek označil republikový výbor strany za “dětský parlament” a setkání vedoucích odborů Pirátské strany za “žvanírnu”.  Sama si pak stěžovala na “systematický nátlak” ze strany Michálka. Ke Koláříkové se přidal europoslanec a další místopředseda strany Mikuláš Peksa.

Ve stranickém online hlasování podporuje debatu o Michálkově možném odvolání z funkce místopředsedy přes šedesát procent Pirátů. Sám Michálek obvinění straníků odmítl s odůvodněním, že má jen “vysoké nároky na výkon lidí”. Šéf pirátů Ivan Bartoš řekl, že za Michálkem stojí, protože jsou za ním výsledky, jakkoli “sociální vazby a empatie nejsou jeho silnou stránkou.” Jestli se o odvolání Michálka bude nakonec hlasovat, není zatím jisté. Už v lednu 2020 budou totiž straníci volit nové vedení. Mandát, který Michálkovi za dva měsíce vyprší, už totiž nechce znovu obhajovat; vedení poslaneckého klubu by si však ponechal.

Havárie boeingu: Na vině je řídící systém i pilot

2015: první mediální představení Boeingu 737 MAX • Autor: REUTERS
2015: první mediální představení Boeingu 737 MAX • Autor: REUTERS

Závěrečná zpráva o nehodě Boeingu 737 Max společnosti Lion Air, ve kterém loni zemřelo 189 lidí, kritizuje návrh i schvalovací proces řídicího systému MCAS, který měl původně zabránit náklonu letadla. Místo toho ho ale naopak poslal kvůli špatným údajům ze senzoru k zemi. Podle zprávy indonéských vyšetřovatelů se ale jednalo o souhru okolností, mimo jiné i špatnou údržbu a chyby posádky. Hlavní kritika nicméně míří za americkým výrobcem letadel Boeing - systém MCAS totiž nezvažoval v dostatečné míře pravděpodobnost ztráty kontroly nad letadlem a piloti o něm navíc neměli dostatek informací. Proto ani neměli přehled o poruše systému a nevěděli, co mají v daný moment dělat.

Problémy s náklonem letadla zaznamenal nejprve kapitán, který se stroj snažil mnohokrát vyvážit. Poté co se mu to podařilo, předal řízení prvnímu důstojníkovi. Krátce nato začalo letadlo klesat a narazilo do moře. Vyšetřovatelé kapitána kritizovali, protože podle nich neřekl prvnímu důstojníkovi dost informací. První důstojník si navíc podle zprávy nevedl dobře při tréninku a nebyl schopen rychle najít požadovaný seznam úkonů v manuálu či udělat úkoly, které měl mít pečlivě naučené. V souvislosti s tím vyšetřovatelé doporučují, aby byly systémy v letadlech navrhované pro průměrné dopravní piloty, nikoliv jen pro velmi zkušené piloty.

Tesla vystřídala GM na postu nejhodnotnější americké automobilky

Elon Musk • Autor: Profimedia, Polaris
Elon Musk • Autor: Profimedia, Polaris

Výrobce elektromobilů Tesla díky překvapivě příznivým hospodářským výsledkům vystřídal firmu General Motors na postu největší americké automobilky z hlediska tržní hodnoty. Akcie Tesly uzavřely čtvrteční obchodování s nárůstem o téměř 18 procent. Tržní hodnota podniku tak dosáhla 53,7 miliardy dolarů, zatímco tržní hodnota GM činila 51,1 miliardy dolarů.

Tesla, v jejímž čele stojí známý americký podnikatel Elon Musk, v letošním třetím čtvrtletí překvapivě vykázala zisk po ztrátách v první polovině roku. Firma v noci na čtvrtek oznámila, že v období od července do září vydělala 143 milionů dolarů. Tesla se na post nejhodnotnější americké automobilky dostala už v minulosti. Nedokázala se tam ale udržet a v poslední době v tržní hodnotě za GM výrazně zaostávala.

Tesla se dlouhodobě potýká se ztrátami a ještě nikdy nedosáhla celoročního zisku. V prvním pololetí firma prodělala 1,1 miliardy dolarů. Řada investorů proto začala ztrácet v podnik důvěru. Automobilka ve své výsledkové zprávě předpověděla, že v budoucnosti zůstane zisková s „možnými přechodnými výjimkami“ v době spouštění nových produktů. Firma loni podnikla kroky ke snížení nákladů včetně zrušení tisíců pracovních míst.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].