Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Agenda

Pozor na pařížský, newyorský a barcelonský syndrom

Čím dál víc turistů je zklamaných z nejznámějších atrakcí

Eiffelova věž v Paříži • Autor: Globe Media /  Reuters
Eiffelova věž v Paříži • Autor: Globe Media / Reuters

Zklamala vás Mona Lisa? Čekali jste z fotografií, plakátů a filmů čekali obrovské impozantní dílo, ale místo toho jste narazili na tmavý obraz průměrné velkosti, ke kterému se vám přes davy lidí ani nepodařilo přiblížit? Pak máte stejný pocit, který zasahuje čím dál víc turistů. 

Alespoň to tvrdí průzkum společnosti Virgin Travel Insurance, která dle podle odpovědí více než tisícky britských turistů sestavila seznam největších zklamání. Slavnou Monu Lisu v něm poráží jen Eiffelova věž. Za ní a za Louvrem, kde je Da Vinciho obraz vystaven, následují v první desítce zklamání Times Square, barcelonská ulice La Rambla, Socha svobody, barokní Španělské schody v Římě, Bílý dům, pyramidy v Egyptě, Brandenburská brána a šikmá věž v Pise.

Raná verze Mony Lisy; ilustrační foto • Autor: Globe Media /  Reuters
Raná verze Mony Lisy; ilustrační foto • Autor: Globe Media / Reuters

Neštěstí může být tak intenzivní, že se mu dostane odborného názvu. Pro krátkodobou depresi spojenou s návštěvou hlavního města Francie se už vžil termín „pařížský syndrom“ - projevuje se halucinacemi, pocením, neklidem, bušením srdce a pocitem, že svět kolem vás není reálný. 

„Máme přibližně dvacet případů syndromu ročně a děje se to už několik let,“ řekl listu Guardian diplomat Miyupi Kusama z japonské ambasády v Paříži. Právě japonští turisté jsou nejčastější obětí tohoto extrémního zklamání. Příčinou je podle vědců představa, kterou Japonci o městě mají z darebných reklam a filmů.“Pokud se představa, kterou o krajině mají, potká se skutečnosti, kterou objeví, může to vyvolat i krizi,“ potvrzuje psycholog Hervé Benhamou. 

Hlavním argumentem zklamaných turistů jsou vysoké ceny a davy turistických kolegů, kteří paradoxně chtějí v klidu vidět totéž. Podle studie publikované v magazínu Annals of Tourism Research návštěvníky těší, když je okolí čisté, k památce se dá lehce dostat a na její prohlížení je ticho a klid. Nespokojenost naopak vzbuzuje, když je v okolí příliš mnoho budov, zničené prostředí a komerce. 

Lví podíl na přemrštěných očekáváních mají celkem pochopitelně média a cestovní kanceláře, které prezentují památky a atrakcí v nádherných barvách, ideálních úhlech a o samotě. „Stonehenge je klasickým příkladem, viděli jste ho už tolikrát předtím, že máte velmi silnou představu, jak vypadají  - a právě proto je velká pravděpodobnost, že budete zklamáni,“ řekl Guardianu v textu o zklamaných turistech další oslovený, autor cestopisů Bill Brynson. 

Řešením se tedy zdá nedívat se předem na nic, co chystáte navštívit. Prostě přijet a hledat. K orientaci postačí sledovat davy turistů.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].