Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Kruhové objezdy kontra inteligentní semafory

Tažení nového ministra dopravy

Na Letné • Autor: HN, René Volfík
Na Letné • Autor: HN, René Volfík

Když se na českých silnicích před nějakými patnácti lety začaly zavádět takzvané kruhové objezdy, dalo jejich propagátorům hodně práce přesvědčit politiky, úředníky i občany, že se tyto dopravní novinky vyplatí.

Čeští řidiči se na tomhle nikdy nenaučí jezdit, zněla prý nejčastější námitka. Dnes patří kruhové objezdy k silničnímu standardu. Češi se na nich naučili kroužit celkem suverénně, stejně jako jiné civilizované národy. A podle expertů tyto stavby zásadním způsobem přispěly ke snížení vážných dopravních nehod.

Nový ministr dopravy Zdeněk Žák si je však přesvědčen, že jich máme na silnicích moc, a navíc drtivá většina z nich je špatně postavených. „Odhaduju, že tak osmdesát procent a to jsem ještě optimista,“ sdělil ministr Respektu.

A jak známo, vyhlásil už proti nim tažení. Kruhové objezdy by prý měly nahradit křižovatky řízené inteligentními semafory, které dovedou vyhodnocovat hustotu provozu a podle toho řídit dopravu. „Více inteligence, méně betonu,“ zní bezesporu přitažlivé heslo ministra Žáka. Ovšem zároveň – jak hned připomněli novináři – podporuje projekt gigantického plavebního kanálu Dunaj – Odra – Labe slibujícího betonu mnoho a inteligence poněkud méně.

Ano, jako všechny dopravní stavby u nás, i kruhové objezdy trpí nešvary. Bývají předimenzované i poddimenzované, při jejich stavbě se často nemyslí na chodce a občas jsou postavené tak, že způsobují spíš dopravní zácpy. Jejich nespornou výhodou ovšem je, že skutečně nutí řidiče jezdit pomaleji a eliminují vážné nehody (na rozdíl od klasických křižovatek na nich nehrozí čelní střety).

A navíc: i když bývá stavba nákladnější než u klasické křižovatky řízené semafory, není potřeba se pak o ně starat, což o světelných křižovatkách neplatí. Proto jich stále přibývá v Evropě i u nás.

Ani kruhové objezdy přitom nemusí být konečnou. V zásadě jde jakousi přechodovou fázi mezi dopravou přísně regulovanou systémem semaforů, značek a pravidel a mezi ultraliberálním konceptem, jako je třeba takzvaný shared place. Tam de facto neplatí pravidla žádná; spoléhá se na vzájemnou ohleduplnost a zodpovědnost chodců, řidičů i cyklistů. To by ovšem chtělo, aby měli všichni aspoň stejně vysokou inteligenci jako chytré semafory.

O kruhových objezdech se dočtete v novém čísle časopisu Respekt, které vyjde v pondělí 22. července

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].