Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Dělníci kultury, Kultura

S kýblem zábavy funguje charita nejlépe

Díky polévací akci Ice Bucket Challenge se podařilo vybrat za necelý měsíc 53,3 milionu dolarů

Táborová hra, která pomáhá • Autor: Profimedia.cz
Táborová hra, která pomáhá • Autor: Profimedia.cz

Jak se nejlépe zvýšit povědomí o závažné nemoci? Konkrétně amyotrofické laterální skleróze? Kýblem ledové vody, který si vylijete na hlavu. Zní to bizarně, ale funguje to. Z fenoménu Ice Bucket Challenge se stal virální hit letošního léta, který vyprovokoval více než 1,2 milionu videí na Facebooku a 2,2 milionu zmínek na Twitteru.

Nikdo úplně neví, odkud se nápad vzal. Na sociálních sítích se objevovala různá videa, ve kterých se lidé polévali studenou vodou a nominovali další přátele.Jisté pouze je, že jej proslavil dvětadvacetiletý Pete Frates, bývalý hráč basketbalu za Boston College, kterému byla tato paralyzující nemoc, již trpí například vědec Stephen Hawking, před dvěma roky diagnostikována.

Pravidla stanovená Fratesem jsou jednoduchá. Buď věnujte 100 dolarů na konto americké nadace ALS Association, nebo si nechejte polít hlavu studenou vodou. Co je ale nejlepší: můžete k této srandě vyzvat tři další lidi, nejlíp vaše známé - a ti musí do 24 hodin zareagovat. Ice Bucket Challenge se tak šíří silou řetězové reakce, která ze všeho nejvíc připomíná meme Harlem Shake, který se prohnal internetem loni v zimě.

Ovšem tam, kde Harlem Shake jako kdyby kromě kolektivního sdílení jednoho šíleného tance vůbec neměl jiné opodstatnění, Ice Bucket Challenge skutečně pomáhá. A zapojují se i celebrity první ligy od Lady Gaga a Marka Zuckerberga přes George W. Bushe, Stevena Spielberga až po Charlie Sheena (ten na sebe místo vody vysypal dolarové bankovky a na videu pak vysvětlil, že hodlá přispět 10 tisíci dolary) nebo kapelu Foo Fighters, která své video pojala jako parafrázi na horor Carrie. Bill Gates zase předvedl, jaký je hračička, a sestrojil si na polévání konstrukci.

A vlna se šíří i globálně, do šíření povědomí o ALS se zapojila tenistka Petra Kvitová nebo Pavel Vítek a Janis Sidovský. 

RTR43CJO • Autor: Respekt
RTR43CJO • Autor: Respekt

Oficiální stránky ALS Organization hlásí, že díky kbelíkové hře se podařilo mezi 29. červencem a 21. srpnem vybrat 53,3 milionu dolarů. Loni to během stejného období byly 2,2 milionu. S tím, že kromě stávajících dárců přispělo organizaci i přes milion nových.

Kromě toho, že takový obří nárůst rozpoutal paniku mez ostatními americkými neziskovkami, že kvůli masivní síle kampaně ALS ubude darů na jejich projekty, potvrzuje popularita Ice Bucket Challenge jinou věc.

Možná to na někoho působí smutně, ale i příklady ze serverů jako IndieGogo nebo Kickstarter ukazují, že ten nejúčinnější fundraising dnes neznamená vysvětlit lidem důležitost dané charity, ale nabídnout jim zábavu. A té má Ice Bucket plný kýbl.

O nemoci  známé i jako Lou Gehrigova choroba se toho člověk příliš nedozví, ale užije si cosi jako táborovou hru. Je v tom hodně z narcistické selfie kultury, natočit sám sebe při něčem uhozeném – a pak je tu ona lákavá šance donutit tři jiné lidi, aby vás v té pošetilosti následovali.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].