Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Bez peněz

Milovaná Černá Díra

Napřesrok bude líp, na-přes-rok taky, a tak dál dokola. Až do deseti. Tak se dnes mohou utěšovat manažeři Českých drah nad zprávou, že patří vůbec k největším firemním škůdcům ve státním rozpočtu. Jak totiž odhalil čerstvě zveřejněný žebříček EVA TOP 100, spolu s Lesy České republiky či pražským dopravním podnikem způsobily za poslední rok svému majiteli vůbec největší ztrátu. A majitelem není nikdo jiný než stát, tedy my všichni.

Těch deset tučných let, které by měly ošklivou bilanci poupravit, má Českým drahám dodat právě se rodící dohoda o jejich monopolu na krajské železnici (viz článek v posledním čísle Respektu). Kraje se totiž rozhodly, že po celou další dekádu budou ignorovat zájem soukromých dopravců, kteří by na české koleje mohly přivézt jak efektivnější hospodaření, tak především modernější vlaky. Monopol dostanou České dráhy, tečka.

Krajští předáci v čele s Radko Martínkem se nám všem snaží vysvětlit, že soukromníci by jen „vyzobali rozinky“ v podobě ziskových tratí a systém by pak zkolaboval. Ani tenhle, ani žádný z dalších důvodů ale při vší dobré vůli nestačí. Nejde o to vytlačit státní dráhy z kolejí, ale přivést alespoň nějakou konkurenci tam, kde se uživí.

Pro příklad není potřeba chodit daleko – v sousedním Německu zajišťují železničářští soukromníci zhruba deset procent dopravy. Některé třešničky sice vychytali, spolu s nimi ale i pěknou řádku „bobulí“, které německá samospráva ke každému balíku zakázek automaticky přidává.

Součástí čerstvé dohody „made in czech“ je i příslib, že dráhy dostanou každoročně zhruba dvě miliardy navíc na nákup nových vlaků. Nad tím bychom samozřejmě mohli zatleskat. Jak ale víme z minulosti, šampaňským se při podobné zprávě práská pravidelně především v plzeňské škodovce. Zmanipulovanost tendrů na nové vlaky pro ČD, často šité na míru právě Škodě, už novináři v minulosti několikrát prokázali.

Až pak bude Česká kapitálová informační agentura sestavovat žebříček EVA TOP 2009, jeden z favoritů na horní příčky je už dnes jasný.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte