Volby 2021: Potenciál roztrhaných těl a starostovské dilema
 
14B_jaros
Lídři koalice Spolu při kampani na jižní Moravě • Autor: Milan Jaroš

Spolu máme potenciál

Největší potenciál oslovit voliče v minulých dvou týdnech (19. srpna - 3. září) měla koalice Spolu složená z ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Pokud by jí svůj hlas nakonec dali všichni, kdo ji skutečně zvažují, mohla by skončit se ziskem až 31,5 procenta hlasů. Vyplývá to z výsledků v neděli zveřejněného průzkumu volebního potenciálu stran, který pro Českou televizi připravují společnosti Kantar a Data Collect.

Volební potenciál říká, jaký by v současnosti mohl být maximální zisk každé strany, hnutí či koalice, pakliže by se k ní přiklonili všichni voliči, kteří ji zvažují, proto u tohoto modelu může jeden respondent spadat pod více uskupení, jak připomněl analytik agentury Kantar CZ Pavel Ranocha. Hnutí ANO by pak bylo s třiceti procenty těsně za koalicí Spolu. Třetí by byla koalice Pirátů a Starostů a nezávislých, dosáhnout by mohla až na 27,5 procent hlasů. Dále se umístila SPD s 13,5 procenty, sociální demokraté s potenciálním desetiprocentním ziskem, Přísaha Roberta Šlachty s 9,5 procenty a komunisté s osmi.

Reklama
Reklama

 

I my až do roztrhání těla

Hnutí ANO premiéra Andreje Babiše minulý čtvrtek v ústeckém hotelu Větruše oficiálně zahájilo volební kampaň. (více se dočtete v reportáži z místa Andrey Procházkové). Do sněmovnách voleb vykročilo s marketingovým sloganem „Až do roztrhání těla!“. Až do roztrhání těla vás budeme bránit před Evropskou unií nebo opozičními koalicemi. Jenže do roztrhání těla „bude bojovat, dokud nezvítězí změna“ také koalice Spolu.

Občanští demokraté si totiž doménu azdoroztrhanitela.cz zaregistrovali dva dny před představením programu ANO. Protiúder koalice zasadila i tím, že „převzala“ vizuál Babišovy kampaně a kromě zmíněného poupraveného hesla, které je doplněno portréty lídrů Spolu, vznikla také grafika s obličejem premiéra s hesly jako„Zadlužím vaše děti až do roztrhání těla“ nebo „Budu čerpat dotace až do roztrhání těla“¨. Mluvčí hnutí ANO k podobě kampaně pro Akutálně.cz  řekl, že v tom, že ODS „šíří podobu kampaně hnutí ANO“, vidí pozitiva.

 

Hodně štěstí s oblbováním národa

Na čtvrteční tiskovce hnutí ANO v Ústí nad Labem se ke konci nečekaně objevil premiérův syn Andrej Babiš junior v doprovodu režiséra Víta Klusáka. Od otce ho dělila ochranka a obklopený novináři mu oznamoval, že se právě vrátil od psychologa, že je psychicky v pořádku (v minulosti o něm otec tvrdil opak) a že by to měla být nejlepší věc, kterou na své narozeniny uslyší. „Budu se bránit a budu bojovat. Přeji ti hodně štěstí v tvojí kampani a oblbování národa," ukončil svůj výstup Babiš mladší.

Celá situace podle Babiše mladšího i Klusáka vznikla shodou okolností a ve Větruši, se chtěli na zpáteční cestě z vyšetření do Prahy najíst. Bezprostředně poté se k psychickému stavu premiérova syna začali vyjadřovat členové hnutí ANO včetně premiéra nebo lídra pardubické kandidátky pediatra Davida Kasala, který ho bez vyšetření označil za „z pohledu lékaře psychicky nemocného člověka“. O celé situaci a svém vztahu k Babišovi mladšímu se Vít Klusák v sobotu rozepsal v rozsáhlém facebookovém statusu. V aktuálním čísle Respektu se kauze věnuje komentář Marka Švehly.

 

Netypická strana pro všechny?

Byli nejžádanějším partnerem pro vytvoření předvolební koalice, nakonec své síly spojili s Piráty. Nyní polovina jejich původních voličů váhá, zda jim v říjnu dát hlas, neboť podle sociologů jim toto spojení vadí. Kolegyně Andrea Procházková se v aktuálním čísle soustředí na možné důvody poklesu voličské podpory STAN a také vysvětluje proč je hnutí, které dokáže přitáhnout jak liberálnější, tak konzervativnější část voličského spektra na české poměry netypickou stranou. „Koalice nedokázala udržet nově příchozí voliče a přesvědčit ty váhající - zároveň se stala obětí příběhu o zdánlivém volebním úspěchu, který byl způsoben jedinečností situace po pandemii,“ říká pro Respekt ředitel agentury STEM Martin Buchtík.

 

Dá do kupy vaše problémy

Barbora Chaloupková a Petr Horký se pokusili najít odpověď na otázku „Jak se pozná lídr?“ Touto optikou se podívali na tři pravděpodobné adepty na post premiéra Andreje Babiše, Petra Fialu a Ivana Bartoše – tedy „žoviálního miliardáře fotícího se s babičkami, usedlého profesora, kterého neuvidíte bez saka, a muže s dredy na hlavě a harmonikou v rukou“.

Univerzální odpověď na titulní otázku pochopitelně neexistuje, pro různé dějinné etapy je potřeba jiných vlastností, přesto skrze názory sociologů, politologů, marketérů, bývalých i současných politických aktérů částečně nacházíme odpověď na to, co by mohlo zafungovat u voličů, kteří se z velké části rozhodují na poslední chvíli, a jaké vlastnosti je přitahovaly na lídrech minulých. „Tak jako věříte opraváři aut, že váš stroj dá do kupy, tak věříte politikovi, že nabízí řešení na vaše problémy,“ řekl kolegům harvardský profesor Ronald Heifetz s tím, že mezi zrodem politického lídra a náladou ve společnosti vidí přímou souvislost.

 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte