Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Komentáře

Nestaráš se, nebourej

Proč je chybou stavět nový most pod Vyšehradem

Možná o tom lze vést debaty, ale určitě je to nejkrásnější pohled na Prahu: z vyšehradských hradeb se odkrývá její panoráma zleva rámované Pankrácem a Smíchovem, uprostřed teče majestátní Vltava, která při otočení zraku doprava vtéká do historického centra, vizuálně vypointovaného Pražským hradem. Nádhernou podívanou už 121 let dotváří vyšehradský železniční most se svými třemi nepřehlédnutelnými, časem zrezlými oblouky.

Když tedy nyní jeho majitel Správa železnic oznámil, že most odstraní a postaví místo něj modernější, mělo by to zajímat nejen obyvatele hlavního města.

Lenost silnější než peníze

Reakce na vítězný návrh vybraný jedenáctičlennou komisí jsou vesměs negativní. Projekt společnosti 2T engineering se nelíbí náměstkovi primátora pro oblast dopravy Adamovi Scheinherrovi, Klubu Za starou Prahu a řadě architektonických odborníků včetně Adama Gebriana, který ho označil za „špatný vtip“. Návrh totiž počítá s tím, že se místo památkově chráněné dvoukolejné stavby postaví o jednu kolej širší most, kopírující tvary toho stávajícího, nicméně zhruba o dva metry vyšší, do dálky svítící bílou barvou a měnící tak výše popsané malebné panoráma.

Správa železnic se brání tím, že starý most nejde opravit a že nový vybrala v soutěži nezávislá porota. Jenže ani jedno není úplně pravda. Scheinherr nechal před časem vypracovat posudek na opravitelnost památky a experti se shodli na tom, že rekonstruovat jde. A nešlo o klasickou soutěž, ale o takzvaný soutěžní dialog,…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].