Marie Tomanová působí dojmem, že nikdy nemá špatnou náladu. Na Instagramu se těžko najde snímek, na kterém by neměla široký úsměv, a co chvíli jím prokládá svá slova. Je to odzbrojující úsměv, který rychle navozuje pocit spřízněnosti a blízkosti. A blízkost je přesně to, čím se vyznačují její portrétní fotografie mladých lidí – focené z minimální vzdálenosti, dominují jim obličej, oči a intenzivní pohled.
„Baví mě lidi. Baví mě být s lidmi a strašně moc si užívám vernisáže. Cizí i ty svoje,“ říká v New Yorku usazená česká fotografka, která svoji premiérovou pražskou vernisáž absolvovala – jak jinak než s úsměvem – na konci října v galerijním komplexu Pragovka. Rodačka z Mikulova zde vystavuje portrétní soubor Young American zachycující křehké i odhodlané obličeje mladých lidí, kteří bez ohledu na původ, barvu pleti nebo gender přicházejí do New Yorku ze všech koutů světa, aby mohli být sami sebou. Záhy po loňské premiéře v Českém centru v New Yorku zaznamenaly portréty velký ohlas. O Tomanovou se začala zajímat trendy udávající média jako i-D, Vice nebo Dazed – a výstava Young American putovala a ještě bude v obměnách putovat od Tokia přes Prahu do Osla.
Nadšené reakce na Young American mají své opodstatnění. V době trumpovské beznaděje, rostoucí nesnášenlivosti a xenofobie se Tomanové podařilo zobrazit tvář zcela jiné, optimističtější Ameriky: mladou, pestrou,…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].