0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura11. 8. 20182 minuty

Vyhynulý OTTO

A máme tu další vymírající druh, co brzy navždy zmizí z planety. Zásilkový katalog. Na lesklém papíře, plný lákavých věcí. Dlouho se jím listuje a pak, po zralé úvaze, člověk perem zaškrtne vybrané zboží, objednávku zanese do poštovní schránky. Pomalu a jistě – další dvě slova, která už taky patří mezi ohrožené druhy.

Tradiční německý zásilkový obchod OTTO oznámil, že letos vydá poslední tištěný katalog. Němci litují. A litují i Češi, i když jinak. Katalog OTTO a taky již dříve vyhynulý Quelle či Neckermann, to byly knihy o svobodě a všem ostatním, co mají jen na Západě. Oblíbené byly už za socialismu – když je někdo sehnal. Nedalo se z nich sice nic objednat, ale dalo se představovat si, jaké by to bylo. A když přišel kapitalismus, objednávalo se. Těžko říct, co bylo lepší.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Není až takové překvapení, že se katalog, tenhle papírový dinosaurus, stal obětí evoluce. Ze zásilkového obchodu se tímto stává e-shop jako každý jiný. Ale stejně. Zásilkový katalog od OTTY byl symbol německého snu, přehledného světa, kde si každý užitečný občan může za odměnu něco objednat. Také zakladatel firmy Werner Otto byl srozumitelný hrdina – žádná podezřelá globální korporace jako Amazon. Zásilkový obchod založil po válce. V prvním katalogu nabízel na 28 stranách boty. Závěrečná vydání mají přes 700 stran a je tam (skoro) všechno. Werner Otto založil postupně i další firmy, měl pět dětí se třemi ženami, a když v roce 2009 oslavil stovku, přišel mu přát bundesprezident i kancléřka. Jeho…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc