Politika nočního života
Hvězda současné fotografie Wolfgang Tillmans vystavuje v Českých Budějovicích
Nikdo ho v tu chvíli nesmí rušit. Když už všechny velkoformátové zvětšeniny visí na zdech a instalace je po několika dnech soustředěné práce téměř hotová, zamkne se sám v galerii a pustí si hudbu na plné pecky. Opatrně, v rukavicích bere malé snímky a pomocí izolepy z nich vytváří na stěnách nečekané kolážovité shluky. „Výstavu je třeba rozeznít a fotografie jsou moje tóny,“ říká s chlapeckým úsměvem sedmačtyřicetiletý Wolfgang Tillmans, oblečený kromě svítivých běžeckých bot celý v černé.
Od pravidelného hudebního rituálu neupustil ani v Domě umění v Českých Budějovicích, a tak zatímco se pod okny galerie chystaly adventní trhy, celosvětově žádaný fotograf tu uvedl svou vůbec první výstavu u nás, která potrvá až do konce prosince. Bylo to téměř před sedmi lety, kdy zdejší kurátor a šéf Michal Škoda vytíženého tvůrce oslovil, a i když Tillmans souhlasil, dlouho neměl v kalendáři volný termín. Počkat se každopádně vyplatilo, protože už po úvodním týdnu je jasné, že výstava bude v Domě umění tou nejnavštěvovanější.
Na počátku devadesátých let zabodoval s fotkami tanečních party v progresivních časopisech i-D a The Face. Vystavoval po svém, fotky často jen nalepené na zdech, bez rámu nebo vytržené ze stránek magazínů, kde je předtím otiskli – to zase působilo jako zjevení v rámci galerijního provozu. Šlo o natolik svěží styl, že jím nakazil celou generaci mladších fotografů, kteří ho začali houfně kopírovat. V roce 2000 se Tillmans stal prvním fotografem, který kdy získal…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









