0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Eseje14. 11. 20103 minuty

Barvou proti smutku

Zemřel Otakar Slavík, malíř, jenž trval na nezávislosti

Jan Rous

Je to jen pár týdnů, co Otakar Slavík přijel do Roudnice na dvě výstavy: jedna byla vzpomínkou na malířské sympozium, jež se tu konalo i s jeho účastí v roce 1970, druhá jeho vlastní, na kterou přivezl svoje poslední, neobyčejně zářivé a intenzivní obrazy. Ještě minulý týden, ten den, kdy pak v noci ve věku 78 let ve Vídni zemřel, si nakoupil spoustu barev. Barvy byly jeho poutem se životem a jak řekl v jednom rozhovoru, jejich krása, intenzita a zářivost musí mít schopnost překrýt smutek.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Domov opustili s ženou Duňou v roce 1980, kdy byl Slavíkovi po podpisu Charty 77 odebrán ateliér i možnost nakupovat barvy, navíc prodělal masivní infarkt. Z veřejného prostoru byl Slavík samozřejmě vyloučen už dřív – po roce 1970, kdy měl ve Špálově galerii svou poslední výstavu. Přirozenou reakcí na tlak normalizace bylo intenzivní přátelství lidí „spřízněných volbou“ a Slavík patřil do okruhu umělců proslulé Křižovnické školy (kromě jiných do ní patřili také K. Nepraš, I. Jirous, A. Stankovič, N. Plíšková, E. Brikcius či Kanaďan P. Wilson).

Vyloučení a vyhoštění ale nebyly pro Slavíka jen logickým následkem jeho postoje vůči státní moci. Měl vlastní představu o nezávislosti umělce, kterou dal jasně najevo už po skončení studií, když se rozhodl oddělit od sebe tvorbu a obživu: maloval a zároveň pracoval jako kulisák Národního divadla nebo jako stěhovák či skladník.

Tato…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc