Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda, Společnost

Prodavači mlhy

Erika Hníková • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Erika Hníková • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Svět podnikání, výnosů a ztrát, marketingových tahů mě nikdy moc nezajímal, dokud se přede mnou jednou večer nezjevila na televizní obrazovce pětice investorů, která v pořadu České televize Den D posuzuje divácké podnikatelské nápady. Jeden z budoucích podnikatelů chce prodávat proměňující se boty, skládající se ze dvou na sebe se lepících částí (podrážka a zbytek boty, který se může vyměňovat), jiný diodu umístěnou v bužírce jako nový prototyp nerozbitného světla, další nabízejí investorům procenta ve firmě, která bude dělat skutečně poctivé hamburgery se spoustou masa nebo prodávat speciální sedla na kola pro mužské zadky. Některé nápady jsou absurdní, jiné neotřelé, ty s vyhlídkou na výdělek investoři mohou podpořit a pomoci tak rozjet podnikání.

Erika Hníková • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Erika Hníková • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

To, co mě na pořadu tak baví, nejsou nápady ani lidé, kteří je vymysleli a zkoušejí je prosadit, ale podnikatelské přemýšlení investorů v přímém přenosu. Nejdříve podrobí amatérské podnikatele křížovému výslechu, ptají se na samotný produkt nebo na finanční podnikatelský záměr. Poté projekt zařadí do kontextu ostatních výrobků na trhu, promyslí si návratnost svých vložených peněz, snaží se najít slabiny, nedostatky… Vzdálený svět podnikání se přibližuje, pozvolna pronikám do oboru, který mi byl velkou neznámou.

Je to vlastně trochu podobné, jako když my dokumentaristé jezdíme „píčovat“. Na pitching fóru (od angl. „pitch“, vystavit na prodej) prezentujeme dokumentární film, na němž pracujeme, mluvíme o něm, pustíme ukázku. Možní koproducenti kladou množství otázek a snaží se odhadnout, nakolik se jim vyplatí do filmu vložit peníze. Mnohdy se ptají stejně vychytrale jako investoři v televizním studiu, rozdíl však je, že jim primárně nejde o budoucí výdělek, ale spíše o to, aby jejich jméno a grantové peníze byly spojovány s originálním dokumentárním projektem.

Podstatný rozdíl spočívá v tom, že oproti amatérským podnikatelům my dokumentaristé vlastně nemáme co nabídnout. Film není hotov, nemáme žádný prototyp, který by náš investor, koproducent, mohl vidět. Takže vlastně prodáváme jen myšlenku, námět na dokumentární film, u kterého si nikdy nemůžete být jisti, jak dopadne. Originalita námětu je důležitá, záleží však také na umění prodat sám sebe. A téměř vždy platí, že nejvíce zaujme ten nejsebejistější prodavač mlhy.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].