Potíže Airbusu ukazují, že politika do byznysu nepatří. Poučí se Evropané? Není to jisté.
Měl to být příklad evropské spolupráce, který vytře Američanům zrak. Koncern Airbus, a především jeho obří letoun Airbus A 380 ukazovaly slovy německého kancléře Schrödera, že „stará Evropa“ má stále ještě co nabídnout. Ještě na začátku roku byl Airbus, pokud jde o objednávky letadel, daleko před svým konkurentem, americkým Boeingem. Akcionáři si mnuli ruce a politici, kteří mohli díky zvláštní smlouvě podnik ovlivňovat, také. Stačilo několik měsíců a nálady jsou zcela opačné. Podnik se propadl do miliardových ztrát. Teď se ho politici snaží „zachránit“. Uvažují o jeho zestátnění nebo nějaké formě státní pomoci. Přitom ale právě státní zásahy celý problém způsobily.
Kudy protáhnout kabely
Byla to velká sláva, ohňostroj a show, která stála miliony eur. Je začátek roku 2006 a na pařížském aerosalonu právě vzlétá nový Airbus A 380. Obří letadlo uveze až 555 pasažérů (v rozšířené verzi přes osm set) a jeho dolet je 15 tisíc kilometrů. Přitom jeho největší konkurent, Boeing 747 Super Jumbo, má 416 sedadel (ve větší verzi téměř 500) a dolet ve své nejlepší variantě přes 14 tisíc kilometrů. Airbus ale předstihuje svého konkurenta hlavně komfortem na palubě: cestující budou mít více místa na nohy, na palubě bude koutek pro děti či posilovna v první třídě. Letecké společnosti si již objednaly desítky kusů. Jenže pak se…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].