Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Ekonomika, Politika

Zakázku bere kamarád

Minimálně padesát miliard korun. Tolik chce dát nová vláda ročně na výstavbu a rekonstrukci dopravních sítí, ať již silničních či železničních. Dvě významné instituce ji ale varují. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu nejsou státní dopravní stavby dobře naplánované, takže peníze se špatně využívají. Evropská investiční banka dodává: Česko dopravní sítě staví mnohem dráž než jeho západní sousedé – a na vině jsou podle banky zmanipulované veřejné soutěže, jejichž účastníci jsou podle všeho předem domluveni.

Fotografie: A tu práci si navzájem dohodíme. Foto: Ludvík Hradilek • Autor: Respekt
Fotografie: A tu práci si navzájem dohodíme. Foto: Ludvík Hradilek • Autor: Respekt

Minimálně padesát miliard korun. Tolik chce dát nová vláda ročně na výstavbu a rekonstrukci dopravních sítí, ať již silničních či železničních. Dvě významné instituce ji ale varují. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu nejsou státní dopravní stavby dobře naplánované, takže peníze se špatně využívají. Evropská investiční banka dodává: Česko dopravní sítě staví mnohem dráž než jeho západní sousedé – a na vině jsou podle banky zmanipulované veřejné soutěže, jejichž účastníci jsou podle všeho předem domluveni.

Stavět, stavět, stavět

Ministr dopravy Milan Šimonovský svolal minulou středu na oslavu tiskovou konferenci: do vládního prohlášení se mu podařilo prosadit, aby se rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, přes nějž se platí drtivá většina oprav a budování silnic a železnic, zvýšil ze současných 44 na rovných 50 miliard korun. Peníze se utratí napohled za samé potřebné stavby: třetí a čtvrtý železniční koridor (Praha–Plzeň–Norimberk a Praha–České Budějovice–Linec), dokončení dálniční sítě, oprava místy takřka nesjízdných okresních a státních silnic. Jenže čerstvá zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu právě o dopravních stavbách vyvolává otázku: Jak se zaručí, aby peníze skončily tam, kde mají?

Dopravní fond měl loni příjmy 56 miliard korun a plnou čtvrtinu této sumy – rovných 15 miliard korun – nedokázal investovat a zůstala…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Vyberte si délku předplatného


II. Vyberte si něco navíc



Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. >>

Předplatné se uzavírá na dobu neurčitou.

V případě, že potřebujete daňový doklad, chcete objednat předplatné do zahraničí nebo byste například chtěli předplatné posílat na jinou adresu jako dárek, přejděte na e-shop Economie.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

v35.gif • Autor: Respekt

Předplaťte si Respekt

Získáte přístup ke všem 44 článkům z tohoto vydání a také do všech vydání od r. 1990.