0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí3. 9. 200014 minut

Kukly místo dřevěné nohy

Richard Lhotský

Světla malajsijského přístavu Kelang pomalu mizí za obzorem a posádka tankeru Global Mars, plujícího s nákladem 6000 tun palmového oleje pod panamskou vlajkou, se chystá na nedlouhou cestu do indického přístavu Haldia. Radar ukazuje desítky plavidel sunoucích se noční hladinou nejfrekventovanější námořní cesty světa, Malackým průlivem. Jednoho z nich si ale nikdo nevšimne. Rybářské lodi s dvaceti muži vyzbrojenými automatickými puškami a mačetami, kteří snadno zvládnou sedmnáctičlenné osazenstvo Global Mars. Posádce jsou svázány ruce, zakryty oči. Pod namířenými hlavněmi pomalu přelézají do přivázaného člunu. Jako rukojmí jsou drženi 12 dní, poté je útočníci ponechávají osudu jen s minimální zásobou vody v malém záchranném člunu. Tato scéna se neodehrála v dobrodružném filmu, ale ve skutečnosti - 23. února 2000.

Piráti a zloději

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Ačkoliv pro mnohé z nás je pirátství spjato s knihami a filmy mládí, pro světové rejdaře bývá těžkou noční můrou. Nejde o vousáče s dřevěnou nohou a širokým kloboukem, ale o urostlé muže v pletených kuklách. V rukou mají kromě mačet a nožů i samopaly a na rameni jim nesedí mluvící papoušek, nýbrž ruční protitankové rakety.Dnešní námořní pirátství definuje mezinárodní námořní právo vypracované OSN, například Ženevská konvence, jako „jakýkoliv ilegální čin vedoucí k násilí nebo zadržování osob, namířený proti majetku na soukromých lodích“. Definice OSN ovšem nezahrnuje politické motivy a v případě námořního pirátství…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc