Willy Claes u výslechu
Se jménem belgického politika Willyho Claese se donedávna pojily pouze superlativy: tento socialista, který působil na různých úrovních v mnoha belgických kabinetech, byl považován za silnou politickou osobnost s mimořádnými diplomatickými schopnostmi.

Se jménem belgického politika Willyho Claese se donedávna pojily pouze superlativy: tento socialista, který působil na různých úrovních v mnoha belgických kabinetech, byl považován za silnou politickou osobnost s mimořádnými diplomatickými schopnostmi. I díky tomuto renomé mu byla svěřena funkce generálního tajemníka NATO - a tato volba byla považována za vyslovenou trefu do černého.O necelý rok později je však Claes pro členské země paktu, v jehož čele stojí, jakýmsi kuřím okem: i když mu navenek stále ještě vyslovují podporu, v kuloárech se už dávno přemýšlí o tom, jak se ho co nejdecentněji zbavit. Generální tajemník, který už po několikáté musel vypovídat před soudem a u něhož policie provádí domovní prohlídky, neboť je podezřelý z účasti na převzetí úplatku ve výši 51 milionů belgických franků za zbrojní zakázku, by byl těžko únosný i v politice malé země, jakou je Belgie. Pro Severoatlantickou alianci to platí tím spíše.
Jako podle Simenona
Kořeny skandálu, který i bez svých mezinárodních přesahů patří k největším v dějinách Belgie, sahají do ledna 1990. Sdělovací prostředky tehdy začaly přinášet podrobnosti o zákulisí nákupu 46 vrtulníků pro belgickou armádu. Dodavatelem byla milánská zbrojní firma Agusta, odběratelem vláda v Bruselu. Pozornost tisku upoutala původně skutečnost, že helikoptéry měly závažné konstrukční závady a pro potřeby armády byly fakticky nepoužitelné. Reklamace však Agusta odmítala; celková ztráta způsobená touto…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









