Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Jančura: Praha–Brno je jen začátek. Kupuji další vlaky

S majitelem RegioJetu o nových plánech na vlakové i autobusové spoje a o souboji s Českými drahami

Ilustrační foto • Autor: HN  - Jiří Koťátko
Ilustrační foto • Autor: HN - Jiří Koťátko

Žluté vlaky Regiojet jezdí od neděle na nové lince Praha–Brno. Zatím třikrát denně, do roka možná každou hodinu. V boji o české koleje a cestující se tak otvírá nová, možná ještě důležitější fronta než na lince Praha–Ostrava, kde se dopravci perou už pět let a počty cestujících rostou.

To ale není všechno. Majitel RegioJetu Radim Jančura plánuje, že do roka pošle vlaky do Plzně nebo Českých Budějovic. Hledá i trasy pro nové autobusové linky a mimochodem se také usmířil s úřadem jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly, takže se od ledna vrací na trasu mezi Budějovicemi a Českým Krumlovem. 

Na čem závisí, jestli budete do Brna jezdit víc nebo méně?

Platí, že od příštího prosince chceme jezdit každou hodinu. Stát dnes tenhle spoj dotuje, my podáme nabídku na jeho převzetí. A pak podle nás ministerstvo dopravy nemá jinou možnost než říct „vítáme vás“ a zrušit objednávku u Českých drah. Když chce někdo převzít spoj za stávajících podmínek a ve stávajícím rozsahu na svoje komerční riziko, padá nutnost objednávat vlaky jako veřejnou službu. Stát nás tam musí pustit. Už na to pořizuji dalších deset souprav a lokomotiv.

Kolik stojí?

Rozpočet je kolem dvou miliard plus operativní leasing na nové lokomotivy.

Vyplatí se to?

Vyplatí. Když se podívám na srovnatelný spoj Praha–Olomouc, tam jsme v zisku, i když jízdenky jsou levnější.

Stát ale ještě neřekl, co bude. Jste si jist, že vám nechá hlavní spoj v zemi? Na úkor Českých drah?

Ne ne, České dráhy ať tam zůstanou. My je nevyháníme. Předpokládám, že dráhy budou dál jezdit, podobně jako na trati Praha–Ostrava. Jen už to není takzvaný závazek veřejné služby, kdy stát zajišťuje přepravní potřeby obyvatel. Když chce stejnou službu nabízet někdo jako my, pak už je to normální soutěž. Tak to je podle evropského práva a na ministerstvu dopravy to tak - myslím - chápou.

Jak to bude fungovat? Pojede víc vlaků?

Bude víc spojů, ale bude i víc cestujících. Jako na trase Praha–Ostrava; tam je dnes dvakrát víc cestujících než před pěti lety. Ubereme i autobusy na lince Praha–Brno. Ne teď, ale až budeme jezdit každou hodinu vlakem.

Autor: HN - Matěj Slávik
Autor: HN - Matěj Slávik

Na lince Praha–Ostrava přibylo lidí i proto, že dnes jsou ceny ani ne poloviční než kdysi. Vaše lístky do Brna ale stojí 219 korun, stejně jako u Českých drah.

Nakonec nějaké zlevnění přijde. Budeme bojovat. Ale nejde jen o nejlevnější lístky. My máme v polovině vagónů vyšší standard, České dráhy by řekly první třídu. Za 299 korun tam jsou místa, kde je víc prostoru. Mačkat se blízko někoho, koho neznám, to vadí všem. Plno lidí si rádo těch 80 korun za víc prostoru připlatí. V tom vidím budoucnost. Také spoléhám na to, že v našich vlacích bude lepší wi-fi. Máme čtyři simky na jeden vagón.

Vyplatí se vám provoz vlaků? Dřív jste na vlacích Praha–Ostrava prodělávali a žalovali České dráhy za dumping. Ceny jsou pořád nízko a vy spouštíte novou trať…

Na lince Praha–Ostrava už máme 40 procent trhu. Je víc cestujících a my je dostaneme do menšího počtu vlaků. Máme větší obsazenost, proto už neproděláváme.

V tom případě by se dalo říct, že Praha–Brno za 219 korun je předražená cena. Trať je kratší, jízdenka dražší…

Když jezdíme do Brna jen třikrát denně, jsou větší náklady. Každá souprava udělá jen jednu otočku denně - a to je málo. Proto zatím nechceme cenovou válku. A proto chceme víc spojů.

Proč vás vlastně stát na trať do Brna pustil? Dostali jste dva lukrativní spoje ráno z Brna, o které by stál každý.

Jeden spoj jede z Bratislavy a mezinárodní vlaky mají přednost. A další dostal přednost proto, že jsme ho nabídli každý den, zatímco dosud o víkendech nejezdil. To jsou objektivní pravidla.

Když jsme se bavili v roce 2012, slibovali jste touhle dobou už jezdit i do Budějovic, do Plzně a do Ústí.

Ztráty z prvních let na trati Praha–Ostrava nás zpozdily. Ale všechny plány pořád platí. Vlaků teď kupujeme ještě víc, než potřebujeme na plný provoz Praha–Brno. Chceme přijít s dalšími nabídkami.

S jakými?

Jedna věc je, že se končí smlouvy, podle kterých stát objednává dálkové tratě. Pokud se někde bude soutěžit, třeba na trati Praha–Ústí, tak se přihlásíme. A pokud ne, budeme nosit vlastní nabídky. Třeba právě do Plzně nebo Budějovic.

Kam dřív? A podle čeho se to rozhoduje?

Obojí je zajímavé, Budějovice i Plzeň. Záleží na tom, kolik se nám podaří koupit vagónů. My kupujeme ojeté a nabídka je omezená. Do Budějovic bychom jich potřebovali víc, tam dnes jezdí víc vlaků. Takže se uvidí. Každopádně nabídky musíme podat už během příštího roku, proto teď vagóny sháníme.

Tak to pojďme seřadit. Když má už příští rok padnout nabídka, co je nejpravděpodobnější – Ústí, Plzeň nebo Budějovice?

Ústí má nejmenší preferenci, protože tam chce ministerstvo dopravy soutěžit. A u soutěží stát plánuje novinku, takzvanou půjčovnu vlaků, kdy vlaky nakoupí a bude je dopravcům poskytovat. Takže tam se můžeme přidat a nemusíme se s nepřátelskou nabídkou. Plzeň a Budějovice vážně záleží jen na tom, kolik vagónů budeme mít. Jinak je to jedno, musíme jen vědět, že jsme schopni to ujezdit v odpovídající kvalitě.

To všechno vypadá jako kolosální investice. Všechno platíte z toho, co vydělávají autobusy? Kolik vám firma letos vydělá?

Letos je to slabší, zvedali jsme mzdy a kupovali nové autobusy. S těmi jsme to trochu přepískli. Zisk bude 100 až 150 milionů, to je nejméně za tři roky.

Co firmě nejvíc vydělává?

Autobusy a letenky.

Když jste koupili nové autobusy a časem uberete autobusy do Brna, budou nějaké nové linky?

Máme nové tipy, třeba Lipno–Praha. Zadal jsem to před dvěma týdny: hledáme primárně okresní města, odkud nejezdí vlaky přímo do Prahy a doba jízdy je aspoň hodina a půl. Třeba Znojmo, to jsme otevřeli letos a funguje náramně. Chtěli jsme Klatovy, ale kraj nám povolil prodávat jen lístky Klatovy–Praha, a ne Klatovy–Plzeň. Tak jsme to pustili.

Na trase Praha–Krumlov už se tohle vyřešilo?

Ano, sešel jsem se s náměstkem hejtmana Zimoly a příští týden by rada kraje měla schválit, že můžeme dál jezdit i Budějovice–Krumlov. Teď v prosinci vznikne dočasně absurdní situace, kdy nejsme součástí dopravní obslužnosti, takže když někdo přijde v Krumlově na nádraží na spoj do Prahy a bude chtít jet jen do Budějovic, nebudeme ho smět vzít. Ale od 2. ledna bychom měli jezdit zase normálně jako dřív.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].