Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Rozhovory

O českém umění s Leošem Válkou

Na téma českého umění a obrazu české společnosti v kulturních a uměleckých projektech jste mohli diskutovat s Leošem Válkou, ředitelem a zakladatelem centra moderního umění DOX.

Leoš Válka • Autor: Matěj Stránský
Leoš Válka • Autor: Matěj Stránský
Leoš Válka • Autor: Matěj Stránský
Leoš Válka • Autor: Matěj Stránský

Leoš Válka

odešel v roce 1981 do Austrálie, kde se věnoval podnikání ve stavebnictví. Zpátky do České republiky se vrátil až v roce 1995. Podniká v oblasti realit, stavebnictví a interiérového designu. Jeho celoživotním zájmem je architektura a současné umění. Se svými přáteli založil a vybudoval nové Centrum současného umění

DOX

v Praze Holešovicích, otevřelo se na podzim roku 2008. Jedná se o jednu z největších soukromých investic do kultury v poslední době. Posláním centra DOX je představovat a prosazovat současné umění v kontextu témat, jež mění dnešní svět a podpora prezentace české umělecké scény v mezinárodním kontextu.

On-line rozhovor navazuje na cyklus diskusí pořádaných Masarykovou univerzitou,Divadlem Husa na provázku a občanským sdružením DIALOG centrum, o.s. pod názvem "KABINET HAVEL - Úsvit v Čechách", který je věnován reflexi současné české společnosti u příležitosti dvacátého výročí listopadových událostí roku 1989 a poběží od listopadu 2008 do listopadu 2009. Cyklus začal 8. listopadu 2008 diskusí "Prolog s Václavem Havlem". Více na http://www.usvitvcechach.cz/.

(Rozhovor je hodinový,je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na dotazované osobnosti. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách. Vámi vložené dotazy se zobrazí s malým časovým zpožděním.) 

:53Vladimír KúnDobrý den, Leoši! - Před Vaším odchodem do Austrálie jsme se znali léta, s ohledem na veřejnost diskuse Vám ale dnes vykám. - Víte, že jsem sběratel, umění sbírám celý život, Váš počin – otevřít galerii - mě nadchnu a držím Vám palce. Není mi ale jasná věta uvozující dnešní rozhovor: „Posláním centra DOX je představovat a prosazovat současné umění v KONTEXTU TÉMAT, JEŽ MĚNÍ DNEŠNÍ SVĚT.“  - Co si mám pod tím představit? Co se skrývá za „podporou prezentace české umělecké scény v mezinárodním kontextu“?
A jeden dotaz tak trochu k minulosti: Lezl jste i v Austrálii? Navštěvoval jste světové hory? - Už jste si po návratu do Čech zalezl na písku?12:30Leoš VálkaAhoj Vladimíre. Věta „Posláním centra DOX je představovat a prosazovat současné umění v KONTEXTU TÉMAT, JEŽ MĚNÍ DNEŠNÍ SVĚT“ má na "rychlé čtení“ vyjádřit snahu o aktuálnost (výběr výstav) a kritický přístup k souvislostem a obsahu. Na pomalejší a hlubší čtení je to impuls k nekonečné diskusi. Nevyhnutelně subjektivní. "Podpora prezentace české umělecké scény v mezinárodním kontextu“ například znamená souběh výstav zahraničních autorů i českých umělců. Např. Douglas Gordon - skotský umělec a 14S - skupina českých autorů, výstavy právě probíhající v DOXu.
V Austrálii jsem občas lezl v Mt. Arrapiles. 300 m vysoké krásné „okrajovky“. Technické lezení. Do velehor jsem nejezdil.:48Kabinet HavelDaří se dnes podle Vás uměleckým projektům přinášet témata, které by pojmenovaly naši současnost a v nichž by se dnešní společnost mohla nějak najít?
Protíná se kultura se svou přítomností? Zanechává v ní nějaký důležitý otisk?12:40Leoš VálkaNěkdy ano, někdy ne. Umělecké projekty dělají jednotlivci pro jednotlivce sdílející společný kulturní prostor. Možná nerozumím otázce, ale představa kultury minoucí se s vlastní přítomností je osvěžující, ale zřejmě nemožná.:18Miluše BajderováProjeví se podle Vás pane Válko nějak zásadně a identifikovatelně současné období celosvětové krize v českém umění? Řekne si jednou kritik: „Tohle je jasné pozdní období světové krize z počátku 21.století“.?12:40Leoš VálkaMyslím, že ne.:57Kabinet HavelNavštívil jste v poslední době nějaký film, divadelní představení, výstavu, koncert, appening, nebo i více akcí, které by vás zaujaly, oslovily, fascinovaly? Vybavíte si nějaký silný umělecký zážitek? Proč to na vás tak zapůsobilo?12:41Leoš Válkafilm Katyň od Andrzeje Wajdy. Hluboký a otřesný zážitek.:09MagdaObsahuje podle vás současné české umění tedy dostatek reflexí na témata, „jež mění dnešní svět“?14:44Leoš VálkaMyslím, že ne.:19Kabinet HavelJaké má česká kultura ve světě renomé? Jaké umělecké hodnoty můžeme světu nabídnout? Je české umění pro cizince srozumitelné? A kde bychom se naopak my mohli v zahraničí inspirovat?14:58Leoš VálkaČeská kultura je příliš obecný pojem. Historicky má sklo a klasická hudba tradiční vysoké renomé. Pochybuji, že současné české vizuální umění je vůbec registrováno a když, tak na periferii.
Další části otázky nerozumím. Umělecká hodnota se kolektivně nedá nabídnout.Existují konkrétní umělci s konkrétní produkcí a možná preference pro určitá témata.
Obávám se, že tvorba mnoha lokálně respektovaných umělců je pro mezinárodní pohled naprosto nepochopitelná.
Protože zahraniční svět je mnohem větší než náš lokální je příležitost pro inspiraci všude. Na institucionální úrovni, čímž myslím veřejnou a státní podporu funguje rozvinutý západní svět nepoměrně lépe.:12Kabinet HavelJak se česká kultura proměnila od roku 1989? Lze vystopovat nějaký trend mezi lety 1989 a 2009? Měla a má kultura nějaký zásadní vliv i na proměnu naší společnosti?12:52Leoš VálkaPochopitelně se proměnila celá kulturní scéna. Na pojmenování trendů je asi brzy a stejně si netroufám. Zásadní vliv kultury na proměnu společnosti? Bohužel asi žádný..:17MagdaTrochu jsem se svým předchozím dotazem nejspíš opakovala (viz. první dotaz od pana Kúna), proto se zeptám ještě: V čem vidíte největší devizu současného českého umění?
A ještě doplňující: Podle čeho dnes sběratel umění hledá a objevuje ještě neobjevené talenty či snad dokonce génie?12:48Leoš VálkaNejvětší devizu nevidím. Spíše, až na výjimky, určitou neschopnost odhlédnout od obskurních, niterných, banálních a formálních náběhů. Doplňující otázka: …nevím.:20K. H.Jak vnímáte stav současné české kultury/současného českého umění? A co bychom měli udělat pro její/jeho zkvalitnění?15:04Leoš VálkaMyslím si, že je to poměrně smutný pohled. Jednotliví umělci mají své motivace, priority, inspirace a záleží jen na nich. Společnost by měla vytvořit daleko širší podporu pro umělecké projekty i pochopení celkové důležitosti a přínosu umělecké tvorby.:26Kabinet HavelČím se podle vás doba uplynulých dvaceti let mezi lety 1989 a 2009 zapíše do paměti české společnosti?15:06Leoš VálkaPomalostí přechodu od světa socialismu do reálného nedeformovaného světa.:45Miroslav BurgrNa který letošní výtvarný počin byste vy osobně poukázal a proč?15:07Leoš VálkaEntropa v Bruselu.:00F. FranzDobrý den.
Pane Válko, je velký rozdíl ve vnímání současného umění Čechy (Moravany, Slezany) a Australany?15:13Leoš VálkaDnes nevím. V 80tých letech měli Australané komplex méněcennosti z kontinentální Evropy. Vše sofistikované a hluboké mělo kořeny v Evropě. Je zde určitá podobnost se socialistickým Československem, kdy vše viditelné, a tedy „významné“ se dělo na západě. Ve skutečnosti se, stejně jako v Austrálii, později ukázalo, že zde pracovali neviditelní pionýři.:30LhotákBude program vašeho centra v létě nabitý nebo budete držet prázdninový režim?15:16Leoš VálkaNáš prázdninový režim opravdu nabitý je. Máme 3 probíhající projekty plus doprovodné programy.:52Zbyněk HejnaDobrý den. Pane Válko, na stránkách DOXu jsem ve spojitosti s výstavou NANO narazil na termín třetí kultura, ale přiznám se, že nevím oč jde, co si pod třetí kulturou mohu představit?15:28Leoš VálkaTermín „třetí kultura“ vyjadřuje přibližování tradičních humanitních oborů a exaktních věd. Stále více exaktních oborů si klade otázky tradičně vyhrazené humanitním oborům, jako například smysl života, existence, etiky atd.:57V.K.V.Dáváte osobně přednost tradičnímu pojmenování mecenáš umění a nebo sponzor?15:32Leoš VálkaMecenáš vždy představoval čistou podporu bez přímé protihodnoty, obdoba charitativní činnosti. Kdežto sponzor a sponzorství je typicky chápáno jako forma bártru či přímého marketingu/PR. Mecenáši zmizeli, sponzoři řídnou, ale nejraději máme partnery.:38Ladislav RichtrmocPíšete, že vliv kultury na proměnu společnosti není asi žádný…
Osobně s tím příliš nesouhlasím a tak si Vás dovolím požádat o alespoň trochu obsáhlejší vyjádření. To byste si přece i protiřečil, už jen existencí DOXu…15:46Leoš VálkaMá odpověď se týkala vizuálního umění.Pro spoustu významných kritiků a filosofů kultury jako je například Foucault, Bourdieu či Walter Benjamin jsou hranice mezi světem kultury a společnosti obecně vlastně nečitelné. Samozřejmě jazyk, image a representace, využívání soukromého a veřejného prostoru, sexualita atd., to vše je součástí kultury. Společnost bez kultury je asi stejný nesmysl jako kultura bez společnosti. Čili vzájemné ovlivňování je zřejmě mohutně neadekvátní úvaha.:54Z. SteinerZažívá tedy současné české umění vzestup či pád? Nebo stagnaci? Co by podle vás pomohlo našim lokálním umělcům prosadit se ve světě? Mají tomu snad napomoci debaty podobné těm které pořádá právě třeba Kabinet Havel?15:59Leoš VálkaVše záleží na kritériích. To, co bývalo podrobeno nelítostné kritice např. historické avantgardy bylo později v nějaké formě akceptováno, vyzdvihováno či dokonce adorováno. Přítomnost byla většinou chápána jako doba stagnace a úpadku. To platí 100 i 200 let zpátky. Zřejmě je příliš brzy na jakékoli soudy. Nejvyšší hodnotou umění je možná jeho nepředvídatelnost. Možná..
Nejlepší pomocí lokálním umělcům je zahraniční zkušenost či kontakt s autentickou tvorbou. Když ne přímá, tak alespoň mentální. Tajemnství na prosazení ve světě nezná nikdo. Z milionů umělců je úspěšných pár stovek.
Na debatách je nejdůležitější úroveň debatujících. Výběr témat je paradoxně možná méně důležitý.:38K.K.Budou se i v DOXu některé části Entropy zakrývat? :-)15:59Leoš VálkaNe:15R. ChmelařJe podle vás současná česká umělecká scéna jednotná a akceschopná nebo je to několik „rozhádaných partiček“? Má být vůbec jednotná (navenek) nebo je občasné tření potřebné právě pro tu tvorbu?16:03Leoš VálkaUrčitě není a nikdy nikde nebyla. Umělecká scéna je abstraktní pojem. Na prosazení skupinových zájmů je třeba politických prostředků. Většina umělců dává přednost umění před politikou. Proto potřebujeme osvícené politiky.:10A. OkuněvováNabídne vaše kavárna panelovou diskusi i s Douglasem Gordonem?16:03Leoš VálkaJednáme s p. Gordonem a doufáme, že ano.:45BeladonaČeho se dle vašeho názoru českému umění kriticky nedostává (odhlédnuto od financí)?16:08Leoš VálkaKritického odstupu od vlastní důležitosti. Humoru ve spojení s mýtem romantického umělce a geniální tvorby. Vědomí, že poloha „umělce“ není povolání ani kariéra.:01Jaro M.Co říkáte na současnou slovenskou výtvarnou scénu?16:10Leoš VálkaTéměř ji neznám. Pardon.. Znám jen pár výborných slovenských umělců žijících v Praze, např. Matěj Kren.:22R. ZikaExistuje podle vás v oblasti českého umění, především toho výtvarného a vizuálního ještě underground (Respekt nedávno psal, že snad ještě ano)?16:13Leoš VálkaObávám se, že underground je společenská kategorie, kde se fandí více formě než obsahu. Každý začínající umělec je vlastně individuální underground.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].