0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Rozhovor25. 7. 200811 minut

Diskuse s Martinem Červíčkem

O práci dopravní policie, bezpečnostně -dopravních akcích, neukázněných řidičích, nehodovosti i radarech jste mohli diskutovat s šéfem dopravní policie Martinem Červíčkem.

Astronaut
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt

Martin Červíček

↓ INZERCE

U policie slouží Martin Červíček od roku 1990. V roce 2000 dokončil bakalářské studium na Policejní akademii v Praze a v roce 2005 magisterské studium na univerzitě v Hradci Králové. V minulosti vedl Oddělení pohraniční policie v Machově, poté Referát cizinecké a pohraniční policie, byl velitelem Služby kriminální policie a vyšetřování na Okresním ředitelství Policie ČR v Náchodě a od roku 2002 pracoval na Policejním prezidiu ČR. V roce 2007 se stal šéfem dopravní policie.

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)

:21MirekDobrý den pane Červíčku. Uvažujete o nenavýšení stavů dopravních policistů? Jestli ne, tak to je škoda, protože pořádková služba, která v současné době tuto práci dělá při různých DBA s různým zaměřením nemůže nikdy toto zastat tak jako zkušení dopraváci. Navíc to policisty pořadkové služby odvádí od jejich skutečné práce a to odhalování a šetření trestný činů. Spisy leží a nepracuje se na nich, protože se musí na akci. Jak asi potom vypadají výsledky z těchto akcí?09:10Martin ČervíčekDobrý den.
Od 1.1. 2008 má Dopravní policie zhruba o 600 prac. míst více, tzn. že až 4200 policistů se může podílet na řešení úkolů dopravní policie. Jedná se první posílení a počítáme s dalším přesouváním pracovních míst. V současné době je ale důležité především doplnit neobsazené prac. místa, kterých je zhruba 15 %. Zastávám také názor, že dopravně-bezpečnostní akce by opravdu měly být v první řadě doménou dopravky .:20TomášDobrý den.
Chtěl bych se zeptat,jaktože ještě nebylo zakázáno podávání informací v radiích o tom,kde se zrovna nachází policejní hlídka ,popř. za co se vybírá a kontroluje.Pustíte si jakékoliv rádio a celý den se na toto upozorňuje.Řidiči jedou jinudy či sníží rychlost a až toto přejedou hurá nohu na plyn ,nebo jinak porušovat předpisy.Pak nemá být tolik DN.Jsem pro,aby se říkalo ,kde je DN, či objížďka,ale upozornit na to ,kde stojí policejní hlídka, je proti logice.Nechápu,proč tam ti policisté pak jsou a nepřispívá to ani prevenci.Děkuji a doufám,že se s tím bude něco dělat.09:14Martin ČervíčekDobrý den.
Osobně jsem přesvědčen čím více informací účastníci silničního provozu mají k dispozici tím lépe. Zakázat podávání informací o tom, kde provádíme kontrolní činnost nemůžeme, nicméně na to reagujeme např. změnou stanovišť. Navíc v poslední době daleko více provádíme kontrolní činnost z neoznačených civilních vozidel s cílem pohybovat se anonymně v provozu a reagovat především na závažné přestupky řidičů.:47expolicistaKdyž jsem si pouštěl vaši prezentaci při vstupu na horké křeslo šéfa dopravní policie, předem jsem věděl, že nebyla celá z vaši hlavy a jak se říká papír snese všechno. Dříve jako policista a dnes jako občan nepociťuji změnu v řízení tohoto resortu a ve snížení nehodovosti obzvlášť. Vraťte se k té přednášce a zhodnoťte, jestli vaše působení mělo kladný, či záporný vliv na dopravní policii. Dle mého nikoliv a na základně těchto skutečností byl odvolán váš předchůdce. Takže jestli neodstoupíte, nebo nebudete odvolán je tímto jasné, že jste nastrčená figurka. Holt někdo tam sedět musí. Výmluvy typu nedostatku sil a prostředků neberu, s tím jste musel počítat.09:19Martin ČervíčekUrčitě mé působení nejenom průběžně zhodnotí mí nadřízení. Jsem přesvědčen, že výmluvy typu nedostatku sil a prostředků z mých úst nikdy nezazněly. Jenom bych chtěl poznamenat, že na úroveň nehodovosti nemá vliv jenom činnost policie.:24ŠtorkánekJe nějaký doložitelný rozdíl mezi výsledky dopravní policie za vašeho vedení a za vedení Bambase?09:22Martin ČervíčekPostupně se změnilo u dopravní policie plno věcí, především v oblasti personální, materiální a organizační. Jenom pro příklad - v minulém roce byla dopravní policie dovybavena měřiči rychlosti, motocykly, mobilními služebnami pro šetření dopravních nehod,připravujeme další nákup motocyklů se záznamovým zařízením, silné civilní vozidal s technikou pro dálniční oddělení, speciální mobilní služebny pro kontrolu kamiónové dopravy apod. V personální oblasti došlo k posílení dopravní policie a k odstranění některých disproporcí např. ve finančním ohodnocení policistů zařazených na dopravce. Z hlediska organizace činnosti dopravní policie jsme začali daleko více realizovat dopravně-bezpečnostní akce v jednotllivých regionech se zaměřením na lokální problémy v dopravě, částěčně jsme změnili styl práce i tím, že kontrolujeme i z neoznačených vozidel. Z hlediska výsledku je zjevné, že se zaměřujeme na kontrolu kamiónové dopravy, trestnou činnost v dopravě, problematiku alkoholu a rizikových přestupků v dopravě jako je nesprávné předjíždění apod.:36Michal ProsekDobrý den vážený pane Červíčku, chtěl bych se vás zeptat zda příklad, který následně uvedu, považujete za způsob, jakým by policie i v budoucnu měla pracovat…Bydlím v centru Plzně na hlavní třídě. V areálu mého bydliště jsou garáže, kde tzv. „tuneři“ ladí své vozy a následně po nocích jejich výkon zkoušejí pod mými okny…Tudíž výrazně a trvale překračují povolenou rychlost. Nikdy jsem v těchto místech neviděl jedinou hlídku či kontrolu PČR…To je zřejmě příliš pracné…Už slyším tu argumetaci, že prácě zde není možné auta zastavit…Tak předem upozorňuji že je , po obou stranách komunikace jsou parkovací místa…příklad č. dvě ke srovnání s předcházejícím: nedávno mi byla udělena pokuta 2500 Kč na základě záznamu kamery ( můj názor je ten, že kamery v ulicích pouze podporují lenost policie a  její neviditelnost v ulicích - určitě budete argumentovat, že vám pomáhají - ale to je právě ta chyba…), když jsem „krokem“ cca 10 km/h v zamyšlení projel křižovatkou na červenou, když za rohem přecházeli chodci, které auto přede mnou pouštělo…Nikoho jsem neohrozil…Ani v nejmenším..Ptám se tedy, takto si představujete vaši práci?09:32Martin ČervíčekDobrý den.
Informaci o problémech na hlavní třídě v Plzni nejenom předám k dalšímu využití.
K druhému příkladu mohu jenom obecně dodat, že přestupek související s projetím křižovatky na červenou je jeden z nejrizikovějších a vytváří předpoklady pro případnou kolizní situaci.
Představuji si, že naše kontrolní činnost by měla být zaměřena na opravdové problémy v dopravě (závažné přestupky, rizikoví řidiči apod.), ale určitě bysme měli reagovat i na podněty ze strany veřejnosti, tak jak uvádíte v prvním příkladě.:00Jan ŠanovecDobrý den pane řediteli, četl jste na Neviditelném psu článek Doprava smrdí od hlavy? Velmi zajímavá je i diskuze ke článku. Málokdy najdete tak rozumnou a slušnou diskuzi ke článku. Můj názor je, že celá problematika silniční dopravy u nás je tam dobře zhodnocená. Co tomuto článku říkáte Vy?09:37Martin ČervíčekDobrý den.
Diskusi jsem ještě nečetl, článek ano. S popisovaným problémem dopravního značení souhlasím, jenom upozorňuji, že tyto kompetence v současnosti již policie nevykonává. Zmíněnou oblast z naší strany ovlivňujeme pouze v rámci různých vyjádření na které nemusí být při rozhodování přihlédnuto. Přesto jsme v minulosti spustili tzv. akci Čisté silnice, kdy veškeré závěry z naší kontrolní činnnosti ve vztahu k dopravnímu zančení jsme předali příslušným orgánům. Jenom pro zajímavost v minulém roce dopravní policie předala cca. 25000 komunikačních poznatků. Jinak děkuji za informaci a určitě si diskusi přečtu.:31Ivo AndrleDobrý den,
pan Šimonovský a vaši dopravní experti kdysi lhali, že bodový systém připraví o papíry desítky řidičů. Jsou to desetitisíce. O tři řády vedle! Opíráte se o podklady dodané stejně přesnými „odborníky“? Napište sem prosím, kolika řidičům už jste sebrali papíry. Neptám se pouze na dosažení 12-ti bodů, ptám se na celkový počet. Pro jistotu jste si změnili i parametry pro statistiku – dřív se počítala všechna jablka, s novým zákonem jen veliká jablka. Úspěch nikde. Komu jste teda sebrali řidičáky, když ne těm, co by bourali? Tisícům lidí jste znemožnili nebo ztížili obživu. Soustředíte se na „překročení nejvyšší dovolené rychlosti“, ale zaštiťujete se nepřiměřenou rychlostí obecně. Mohl byste prosím uvést procento, kterým se „překročení nejvyšší dovolené r.“ podílí na počtu nehod. Nechci to smíchané s nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky, dopravně technickému stavu vozovky, vlastnostem vozidla a nákladu ani viditelnosti. Žádám vás o procento podílu překročení nejvyšší dovolené rychlosti na celkovém počtu nehod případně nehod tragických. Většinu bodů odeberete za tohle, takže chci vědět, jakým procentem se to podílí na nehodovosti. Abyste se nemohl vykroutit, shrnuji, že chci především dvě čísla – počet odebraných řidičáků a to procento. Dvě čísla!09:43Martin ČervíčekDobrý den.
Pokusím se Vás ve své odpovědi nezklamat. Policie ČR neodebírá v souvislosti s bodovým systémem řidičské průkazy. Jenom pro doplnění - v souvislosti s plněním svěřených kompetencí dopravní policie v minulém roce zadržela cca. 6000 řidičských průkazů, jedná se o případy zadržení především v souvislosti s požitím alkoholických nápojů apod.
Nepřiměřená rychlost se na celkové nehodovosti podílí zhruba 15% (cca. 25000 nehod), ale z hlediska počtu usmrcených osob je tento podíl 50% (492 usmrcených osob).:45Petr P.Pane Červíčku, smíte zasáhnout pokud jste přítomen dopravnímu přestupku a nejste zrovna ve službě? Jak Vám v takovém případě ukládá postupovat služební předpis a jak byste postupoval Vy? Trpíte tzv. profesionální deformací jako třeba učitelé? děkuji Vám za odpovědi a přeji mnoho zdaru v další práci.09:53Martin ČervíčekDobrý den.
Policista by měl zareagovat na přestupek i když zrovna není ve službě. Pokud budu odpovídat za sebe, trpím určitou profesionální deformací aneb při cestách ze zaměstnání se snažím občas zareagovat na některé projevy především agresivního a zbytečně riskujícího chování řidičů na silnicích. Myslím, že pár lidí již bylo překvapeno ze setkání s ředitelem dopravní policie přímo na silnici.
Jinak děkuji za vaše přání.:29Pavel SlámaBude skutečně možné si přes mobil zjistit stav svého bodového konta?09:54Martin ČervíčekDobrý den.
Je to jeden z návrhů, který v současnosti řeší ministerstvo dopravy a já je osobně podporuji.:18Kryštof RybákLidé na vás hodně nadávají, myslím dopravní policii jako celek, osobně musím vaší práci pochválit, bydlím na Žižkově a tam je mnohdy dopravní situace zoufalá, přímo pod okny se často odehrávají kousky naprosto neurvalých a neukázněných řidičů jen díky zásahu policistů mám pocit, že se to poslední dobou zlepšuje. Je vás víc vidět a je vidět, že výsledků se dosáhnout dá. Díky. Jen se zeptám - je možné vyžádat si buď u policie či na radnici označení zóny, kde by se nesmělo troubit? A je možné zažádat o zřízení přechodu tam kde lidé nejvíce přecházejí a přechod tam chybí?09:56Martin ČervíčekDobrý den.
Jsme rád, že jste zaznamenal zvýšenou aktivitu policie.
Vaše popsané požadavky je možné řešit prostřednictvím odboru dopravy v příslušné městské části.:14I. MachekPane Červíčku, smíte prozradit, co Vás teď ve vašem resortu nejvíce trápí? Když ráno míříte do kanceláře, tak nad čím si povzdechnete: Ach jo, už zase tenhle problém… ?
Přeji pěkný den.09:58Martin ČervíčekDobrý den.
V posledních třech dnech mě trápí pohled na statistiku usmrcených osob na našich silnicích, kdy za poslední tři dny bylo usmrceno celkem 17 osob.
Přestože jsem si vědom, že počty usmrcených osob nejsou ovlivněny jenom činností dopravní policie, ale i dalšími vlivy jako např. úroveň dopravní infrastruktury a legislativy a samotným chováním účastníků silničního provozu, tak neustále řešíme problémy jak přispět k příznivějším statistickým ukazatelům.
Omlouvám se těm na jejichž dotazy se nedostalo a přeji Vám všem vždy a za všech okolností sťastný návrat do vašich domovů.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].