Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika

Stuchlíkova rozepnutá mikina je skvěle promyšlená

Rozhovor s Petrem Andrýskem: Jaká je kampaň před komunálními volbami

 

Kampaň hnutí ANO • Autor: Milan Jaroš
Kampaň hnutí ANO • Autor: Milan Jaroš

ČSSD vyhání organizaci Drop in z Bulovky, ODS varuje před anarchií a všeobecně se slibuje třeba boj proti migrantům.  Jaká je kampaň k letošním komunálním volbám? „Mám s politickými kampaněmi a politiky nějakou zkušenost a vím, že jsou to často schopní lidé, kteří by také byli schopní něco udělat. Jenže - nevědí co,“ říká Petr Andrýsek, zakladatel agentury Socialsharks.

Jakým slovem byste tedy kampaň charakterizoval ?

Nejspíš bizarnost. Bizarnost spotů i billboardů. Respektive, abych to nezlehčoval: přesnější je zoufalost.

V čem přesně? Provedením?

To také, ale především z nich na mě jako na marketéra i jako voliče jde hrozný smutek. Letos se výrazně ukazuje jeden bonmot: Je velký rozdíl mezi tím, bojovat proti něčemu, a bojovat za něco. Většina bojuje proti něčemu. Málokdo bojuje za něco.

Nemají současné situaci strany pocit, že tím prostě přitáhnou voliče?

To je ale podle mě špatný pocit, protože na lidi to nefunguje, naopak je to spíš štve.

A proč je tedy nenapadne něco pozitivního?

Nemají vizi. Prostě nevědí, co dělat. Mám s politickými kampaněmi a politiky nějakou zkušenost, a vím, že jsou to často schopní lidé, kteří by také byli schopní něco udělat. Jenže - nevědí co. Což se netýká jen komunální, ale i celostátní úrovně. V tom je i kus úspěchu Andreje Babiše. Protože ten nabízí aspoň nějakou vizi - jakkoliv při bližším pohledu vágní. A myslím, že úvaha ostatních je potom následující: zkusme v kampani urvat aspoň nějaké hlasy, ať zůstaneme v politice a můžeme s Babišem a ANO bojovat.

Naprosto se distancuji od teto kampane. @CSSD lidem v problemech pomaha, nikam je nevyhani. pic.twitter.com/xhCq1oaIIe— Petr Dolínek (@DolinekPetr)

Naprosto se distancuji od teto kampane. @CSSD lidem v problemech pomaha, nikam je nevyhani. pic.twitter.com/xhCq1oaIIe

— Petr Dolínek (@DolinekPetr) September 24, 2018
2018

Což dává jistý smysl. Ale skutečně se dá říct, že všichni ostatní nic pozitivního nenabízí?

K první části otázky: ano, a navíc bojovat za něco - tedy vzít si nějaké téma a pořádně s ním pracovat - dlouhodobě může třeba taky znamenat, že se strana do politiky dva nebo tři roky nedostane. K té druhé: jistěže nikdo nevede čistě negativní kampaň, ale když už se snaží oslovit voliče pozitivně, tak jsou ty plakáty - s prominutím - úplná hrůza. Nesrozumitelná obecná hesla. Nic za tím není vidět. ODS? TOP09? Vždyť ani pořádně nevidím tváře kandidátů, nebo jsou hrozně malé a utopené v pozadí.

Takže platí i tentokrát, že ANO má zase nejlepší kampaň?

Zdaleka. Je dobře řemeslně udělaná, rozpoznatelná a konzistentní. V každé straně funguje centrála, ale v ANO asi kandidáti víc poslouchají a na rozdíl od jiných stran si neházejí klacky pod nohy vlastními nápady a vlastní “kreativitou”. Rozpočet je podle všeho ohromný, například Praha je polepená celá. Je to prostě dobrá kampaň.

ANO zároveň ukazuje, jak je snadné představit “vizi”. Slibuje něco, co mohlo dělat poslední čtyři roky.

Počítají s tím - a vzhledem k tomu, jak relativně málo jim poklesly preference, tak asi počítají správně, protože voliči se zkrátka nechovají jako běžný trh a odpouštějí snáz než zákazníci. Lidem to nevadí, neuvědomují si to, nepamatují si to. Že jim není trochu stydno, to už je druhá věc. Na logickou otázku, proč většina ostatních stran tak tragicky ignoruje základní poučky politických kampaní, odpovědět neumím.

Pražský lídr ANO Petr Stuchlík, kterého vybral Andrej Babiš zvenčí a na poslední chvíli, je také víc součástí volební kampaně než kandidátem. Byla to dobrá volba?

Je jasné, proč tam je. Po Adrianě Krnáčové muselo ANO ukázat kompetenci; tedy člověka, u kterého můžou ukázat výsledky.

Adriana Krnáčová byla přece úplně stejný případ. Dobrá pověst, výrazná tvář, která s politikou nemá mnoho společného.

Ano, ale jak už jsem říkal, voliči přemýšlejí jinak a čtyři roky jsou dlouhá doba. Takže co se týče manažerských kompetencí, nelze říct proti Stuchlíkovi ani popel. Ty fotky jsou hrozně dobře udělané. A jak nosí i v největším vedru rozepnutou mikinu s nápisem Harvard, to je prostě dobře promyšlené. Byl to marketingově dobrý tah.

ODS, další adept na vítězství, se v poslední době vymezuje proti Pirátům. Klip s opilým mládencem nebo hesla o “pořádku proti anarchii”. Může to fungovat?

Takhle se mezi sebou prát o voliče dává smysl v jisté fázi kampaně, a ne před koncem. V tomhle konkrétním případě se někdo snažil být vtipný. Opravdu ale nevím, koho ze svých potenciálních voličů, tedy vzdělanějších, bohatších a samostatnějších lidí, hodlají přitáhnout? Jakou tím prokazují kompetenci? Z pohledu ODS mi to nedává žádný smysl.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].