Proč ČT neodvysílala reportáž o údajné korupci v „Hlubučkových“ Lysolajích
 
Petr Hlubuček
Petr Hlubuček • Autor: ČTK

„Ano, čtete dobře, pořad se točil už v říjnu 2019 a minimálně na začátku roku 2020, kdy ředitel Dvořák tenhle dopis dostal, měl informaci o tom, že v Reportérech ČT mají všechny materiály ke kauzám Lysolaje a Palmovka,“ oznámil veřejnosti ve středu Robert Šlachta. „Přesto reportáž zastavili.“ Úryvek je z delší pasáže vyjádření, kterým  chce někdejší policista a nyní předseda hnutí Přísaha sdělit, že Česká televize  přikryla „cenzurou“ a neodvysíláním reportáže už na přelomu let 2019–2020 údajnou trestnou činnost nyní už bývalého starosty Lysolají a stejně tak bývalého náměstka pražského primátora Petra Hlubučka.

Informace o tom, že televize odmítla odvysílat už natočenou reportáž o pozemku, jehož prodej prosadil Petr Hlubuček údajně za polovinu odhadované ceny, čímž prý připravil město o sto milionů korun, se ke Šlachtovi dostala od zdroje, jehož totožnost nechce prozradit. Každopádně jde o výbušné vyjádření, protože se týká jednoho z hlavních protagonistů velké kauzy, v níž policie stíhá kromě zmíněného Hlubučka dalších jedenáct lidí za zločinné spolčení a úplatkářství. Mimochodem případ lysolajských pozemků není v policejním obvinění zmíněn.

Reklama
Reklama

Nebylo to jednoznačné

V září 2019 se redakce pořadu Reportéři ČT dohodla na poradě, že redaktorky Markéta Dobiášová a Adéla Paclíková začnou natáčet reportáž o zmíněných pozemcích. Dostaly na to běžné čtyři týdny. Jak říká šéfredaktor Reportérů ČT Marek Wollner, v průběhu natáčení se ukázalo, že věc je velmi komplikovaná. Ačkoli to vypadalo, že pozemek mohl být prodán pod cenou, smlouvy a jejich dodatky byly koncipovány tak, že nebylo možné najít důkaz nebo indicii, že tomu tak bylo. Do podrobností nemá smysl zacházet. Každopádně redaktorky dostaly na zpracování reportáže další čas.

Po čtyřech měsících se pak podle současného vyjádření Adély Paclíkové a Marka Wollnera dostala ČT do situace, kterou zná každá seriózní redakce. Věc sice vypadala podezřele, ale posudky, vyjádření magistrátu, zasvěcených lidí, právníků, znalců a dalších vlastně nic podezřelého nepotvrzovaly. „Nezískaly jsme žádný jasný důkaz, že cena byla skutečně podseknutá,“ říká Adéla Paclíková. „Nicméně přesto jsem požádal v lednu 2020 Markétu Dobiášovou, jestli by natočený materiál nesestříhala do osmiminutové reportáže,“ dodává Marek Wollner. „Ale tu reportáž už neudělala, místo toho mi oznámila, že dává výpověď.“

Čtěte také: Primátorovi jsem pouze řekl, aby si dával na Hlubučka pozor

„Markéta dostala tehdy nabídku od CNN Prima News a rozhodla se tam přejít,“ vysvětluje kolegyně Adéla Paclíková a odmítá jakýkoli nátlak „shora“, aby se reportáž nevysílala. „Prostě to nebylo jednoznačné a nemůžeme zveřejňovat věci, které nemáme dostatečně podložené,“ dodává Paclíková. Sama Markéta Dobiášová nechce Šlachtovo vyjádření komentovat, prý bude mluvit jen s policií. „Na té věci pořád pracuji a už brzy zveřejním informace o tom, jak to v Lysolajích bylo, ale jinak se k tomu nevyjádřím,“ říká pouze.

Proč věc nezveřejnila už dávno? Z ČT pak přešla do CNN Prima News, následně na seznam.cz a potom do týdeníku Reflex. „Pořád na ní pracuji, je to velmi složité - až to budu mít, tak tu věc zveřejním,“ vysvětluje Markéta Dobiášová Respektu. Týdeník měl možnost pročíst esemeskovou komunikaci o věci „Lysolaje“, kterou Markéta Dobiášová vedla v prvním půlroce 2020 s Markem Wollnerem - v době, kdy už odešla z ČT. Nevyplývá z ní, že by tehdy cítila nátlak nebo cenzuru, naopak přiznává, že věc byla velmi komplikovaná.

Citujeme sms z května 2020, kdy už Markéta Dobiášová pracovala v konkurenční televizi: „Nejvíc mě na tom stve, ze ta kauza neni dotahnuta. ok, asi to tak mělo bejt. zkusim s tím něco udelat, až na to přijde. a to, co se kolem toho dělo, ze všech různých stran, uvnitř, venku, různí aktéři - s tím pracuju, dobrý vědět pro orientaci, ale pokud k tomu nic nemam, nechci se tím zatěžovat. dulezitejsi je podstata, ze Hlubucek prodal developerovi supr pozemky na Praze 6 za hubicku, nechá ho stovky milionu vydělat a je to dokonale jakoze pravne, znalecky a pijarove udělaný tak, ze je to vlastně v pohode. a odevsud jen: ”co na tom jako hledáte?” Vsak i Kasl říkal, ze je to v pohode;)“

Dotazy, ne obvinění

Z celé korespondence vyplývá, že případ leží Dobiášové na srdci a že ji mrzí, že se nedal dotáhnout, protože nebyl zjevný důkaz o údajně pod cenou prodaném pozemku. Po odchodu z ČT píše Marku Wollnerovi, že má nové informace, že je natočí na skrytou kameru – to už pracovala v CNN Prima News - ale nikdy to neudělala. Reportéry ČT tehdy s reportáží o Lysolajích potkalo, co zná každá redakce. Po čase stráveném na konkrétním tématu zjistí, že se věc nedá napsat, protože pro zveřejnění není dost relevantních informací. Hrozí žaloby od aktérů, platba vysokého odškodného. Žádná seriózní redakce, natož veřejnoprávní televize, nemůže stavět reportáže na dohadech či dojmech.

35D_jaros
Marek Wollner • Autor: Milan Jaroš

Navíc, jak dodává Marek Wollner, pokud jeden člen redakce „vypadne“ a dlouhodobě se věnuje jedné věci, musí ostatní točit reportáže za něj, aby bylo co vysílat. „Markéta Dobiášová a Adéla Paclíková dostaly dost času. I já tehdy prověřoval, jak to s informacemi o Lysolajích je. Hledejte důkazy o prodeji pod cenou, když ho schválilo i zastupitelství magistrátu a všichni experti říkali, je to v pořádku. Můžete to přepočítávat, jak chcete, ale nemáte nic v ruce,“ říká.

Robert Šlachta tvrdí, že neví, co si představit pod pojmem „všechny materiály“, o kterých mluví v úvodu zmíněné citaci, protože ani neví, jaké informace o prodeji pozemku měli tehdy redaktoři natočené. Neví, jestli měli nějaké důkazy či indicie, a neví, proč televize natočenou, ale nezpracovanou reportáž neodvysílala. Připouští, že i policie odloží vyšetřování případu, když nemá dostatek důkazů, a chápe, že by se tak měli chovat i novináři.

Proč se tedy nezeptal v redakci Reportérů ČT, než zveřejnil své podezření, že ČT záměrně reportáž zamlčela? „Já jsem ty své otázky zveřejnil a čekám na ně odpověď,“ odpovídá. Opravdu si myslí, že by měl politik zveřejnit dotazy, které jsou koncipovány jako obvinění, aniž si je jen částečně ověřil? „Jsou to dotazy, ne obvinění, chci aby mně ČT odpověděla,“ opakuje Šlachta.

Expolicista a politik tím nemůže nic ztratit: blíží se podzimní volby a o jeho polozapomenuté Přísaze se zase začne mluvit. Ať ČT vysvětlí věc jakkoli seriózně, bude to nějakou dobu trvat, a během ní může Robert Šlachta stále přikládat pod kotel a přiživovat zájem. Třeba bude přikládat až do chvíle, než Markéta Dobiášová oznámí dlouhou dobu slibované zveřejnění. Jaké má a jaké měla v lednu 2020 důkazy v případu, v němž zatím ani policie nikoho neobvinila - více než rok od prvního obdrženého trestního oznámení k věci podezřelého prodeje lysolajských pozemků.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte