Piráti: „Protest už nám nebude fungovat.“ Horečně proto hledají, co může být jejich nové kouzlo
Nepřeje jim ani poptávka, ani jejich vnitřní fungování
Je měsíc po volbách do Evropského parlamentu a Markéta Gregorová (31) čelí nové politické realitě. V Bruselu zůstala za Českou pirátskou stranu osamocena: Piráti ve volbách dostali něco málo přes šest procent, oba její dosavadní kolegové, lídr kandidátky Marcel Kolaja a trojka Mikuláš Peksa, vypadli a nikdo další volebním sítem neprošel.
Pro Gregorovou sólo mise znamená více práce a méně asistentů, které by mohla s dalšími kolegy sdílet. Ale především je to vážný alarm pro celou stranu. Příští rok v říjnu budou další zásadní volby, tentokrát do Poslanecké sněmovny. Piráti aktuální fiasko stále ještě analyzují, uvnitř strany se už ale strhla lavina obav, které vyvolaly třetí neúspěšné volby v řadě. Na spoustu otázek ohledně setrvalého propadu zatím nemají odpověď, jedna věc je všem jasná už teď. Něco se musí zásadně změnit.
Srážka s mocí


I když vnitrostranická analýza ještě nedorazila, dostupné průzkumy veřejného mínění popisují nízký výsledek Pirátů poměrně srozumitelně. Až třetina „hardcore“ voličů Pirátů pravděpodobně nepřišla k evropským volbám vůbec, část voličů přešla k jiným a často protestněji laděným stranám, jako je koalice Přísahy a Motoristů. Oproti eurovolbám v roce 2019 strana někde „ztratila“ přes 150 tisíc voličů. „Piráti už prostě nesymbolizují protest, mladost a dravost. Pokud s tím nebudou pracovat, budou to mít v každých dalších volbách velmi těžké,“ hodnotil aktuální situaci politolog Jakub Lysek z katedry politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.










