Dvě miliardy, které tiše pomáhají
Firemní dárcovství se zabydlelo už i v Česku. Filantropii se věnují dvě třetiny firem, přesto se o tom moc nemluví.

Neziskové organizace dostávají od firem každoročně více peněz. Padesátka společností, která se účastnila loňského kola TOP firemní filantrop, věnovala přibližně 750 milionů korun. Celkově podle evidence ministerstva financí darovaly firmy přes 2 miliardy korun. Podle průzkumu občanského sdružení Fórum dárců, které organizuje tuto soutěž, se filantropii věnují dvě třetiny společností podnikajících v Česku.
Co to ale vlastně filantropie je? Agentura CzechInvest na svém portále Businessinfo uvádí, že „…firemní filantropie je kombinace možných přístupů podpory neziskových organizací.“ Existuje přitom několik druhů těchto podpor. Jednak je to finanční pomoc, kam spadá přímý dar, matching (kdy společnost uspořádá sbírku mezi zaměstnanci a sama přidá nějaký násobek této částky) nebo charitativní aukce a výstavy. Pro dlouhodobou finanční pomoc firmy zpravidla zakládají své nadační fondy.


V oblasti nefinanční pomoci společnosti poskytují neziskovým organizacím například školení, zázemí ve firmě nebo čím dál oblíbenější firemní dobrovolnictví. „Před pár lety bylo firemní dobrovolnictví pole neorané. Nyní je to ale už lepší. Máme pozitivní reakce přímo od zaměstnanců. Jsou rádi, že získávají nové zážitky z neziskové organizace a udělají přitom něco prospěšného,“ sdělila Respektu.cz vedoucí oddělení komunikace Fóra dárců Klára Šplíchalová.
Firemní dobrovolnictví spočívá v tom, že firma „zapůjčí“ na určitou dobu neziskové organizaci své zaměstnance, kteří zde pomáhají. Nezisková organizace tak získá pracovní sílu zadarmo, firma zase loajálnost zaměstnanců, kteří si navíc ve větším počtu mohou udělat z firemního dobrovolnictví „teambuildingovou“ akci.
Zvláštním druhem dobrovolnictví je takzvaný secondement. Jedná se v podstatě o jeho dlouhodobější verzi, kdy firma poskytne zaměstnance na déle než půl roku. V zahraničí je tato praxe běžná, u nás se nicméně ještě takové oblibě netěší. Firmy mohou pomáhat také takzvaným „cause related marketing“, v rámci kterého věnují část z tržeb určitého výrobku na dárcovské aktivity.
Moc se o tom nemluví
I přes rostoucí donátorství firem (za posledních sedm let se zvýšila výše darů na trojnásobek) se o jejich aktivitách příliš nemluví. „Byl zde problém vnímání prezentace filantropie jako skryté reklamy,“ narážela Šplíchalová na obavu ze strany médií i samotných firem. „Postupně se vyjasňuje, jak dárcovství propagovat. Důležité je, že se to stává součástí běžné firemní kultury,“ uvedla.
Některé společnosti samy vyhledávají neziskové organizace, kterým pomáhají, některé naopak čekají, až je organizace osloví. „Záleží na tom, jakou má firma strategii,“ vysvětlila Šplíchalová. Například společnost ČEZ zastává druhý přístup. „Vyhlašujeme grantová řízení, do kterých mohou žadatelé přihlásit své projekty. Aktivně je nevyhledáváme, jen vyhlásíme období, kdy běží grantové řízení a čekáme, až se ozvou sami,“ prozradil Respektu.cz koordinátor celostátních projektů Nadace ČEZ Jan Vyskočil. Společnost ČEZ je dlouhodobě největším dárcem, v roce 2006 věnovala 242 milionů korun.
Z hlediska podílu na hrubém zisku darovala v posledním sledovaném období nejvíce společnost Johnson & Johnson, která na dobročinné aktivity věnovala přes čtvrtinu svého zisku. „Nechtěli bychom to měnit, naopak bychom to chtěli zvýšit. Na konci května představíme naší novou strategii, v rámci které budeme vyhlašovat granty pro neziskové organizace v oblasti zdravotnictví, vzdělávání a provozování hospiců,“ prozradila plány společnosti do budoucna pro Respekt.cz tisková mluvčí společnosti Adriana Krnáčová.
Klub Donator
Fórum dárců zastřešuje mimo jiné Klub firemních dárců Donator. Klub vznikl v roce 2003 a jeho úkolem je právě propagace dárcovství. „Inovují firemní donátorství, pořádají konference a podobně,“ upřesnila Šplíchalová. V současnosti má klub 19 členů, ale podle Šplíchalové jich bude postupně přibývat. „Těch firem, které se věnují filantropii je čím dál víc, takže počet členů Klubu Donátor by měl nejspíše růst,“ dodala.
Firemní dárcovství je hlavní součástí širšího konceptu takzvané společenské odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility - CSR). Tato společenská odpovědnost firem se zaměřuje na celkový dopad jejího působení na své okolí.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].