0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Denní menu26. 5. 20183 minuty

Končí časopis Interview, který poháněla warholovská sláva

Bernstein charakteristickým stylem přes fotografie maloval rozjásanými pastelovými barvami.

Stalo se z něj něco vskutku warholovského: časopis o celebritách jako umělecké dílo, v němž právě jejich sláva byla výchozí surovinou. Slavní lidé – často ovšem slavní pouze tím, že byli slavní - byli ze své podstaty zajímaví, tak proč s nimi nevést konverzaci? Tak popisuje Michael Schulman výchozí myšlenku unikátního časopisu Interview v komentáři pro The New Yorker, který je svého druhu nekrologem za tímto magazínem i jednou érou popkultury.

V roce 1969 jej stvořil výtvarník Andy Warhol a nedlouho před padesátým výročím se Interview poroučí z mediální scény. A vlastně poněkud neslavně – zmítané soudními spory ohledně nezaplacených honorářů a otřesené konflikty s bývalými spolupracovníky. Přesto jde o smutnou zprávu podobnou té, jako když zavře kdysi kultovní punkový klub, který člověk kdysi miloval, ale posledních deset let ho nenavštívil.

↓ INZERCE

Časopis přezdívaný „Křišťálová koule popu“ pro schopnost vyhmátnout vše cool si své zlaté časy užil v období, kdy New Yorku vládla disko scéna okolo Studia 54 a o kus dál se v klubech Mudd či CBGB dařilo punku. Základní ingrediencí Interview se staly rozhovory, které různé celebrity vedly mezi sebou. Editoři je k sobě vybírali tak, jako když malíř míchá barvy na paletě.

Místo novináře tak třeba rozhovor s Jackem Nicholsonem vedl filmař a výtvarník Julian Schnabel na témata, jež byla často velmi nenovinářská a zdánlivě banální. Přesně tuto tradici odstartoval Warhol, který svému neustále zapnutému diktafonu přezdíval „moje manželka“ a pro zpovídané partnery chystal otázky od prostých „Co jste měl k snídani“ až po velmi intimní dotazy.

Vizuálně však více než Warholovi vděčilo Interview za svoji atraktivní podobu Richardu F. Bernsteinovi. Ten od roku 1972 do druhé půle osmdesátých let vytvořil tucty portrétů a obálek. Charakteristickým stylem, kdy přes fotografie maloval rozjásanými pastelovými barvami. „V jeho podání vypadá slavný úplně každý,“ tvrdil Warhol o Bernsteinovi, který zemřel na komplikace spojené s AIDS.

Po Warholově smrti ztratilo Interview mnohé ze své výstřednosti a v posledních letech – s oslabujícím trhem - se více než na rozhovory začalo orientovat na módní fotografii. Tři čísla z let 1988 si Schulman nechal kdysi zarámovat; teď se zprávou konci časopisu prý pocítil chuť sundat je ze zdi a prolistovat. Popisuje, jak se mu dostává dokonalého obrazu jedné éry, a přiznává, že tenhle časopis v něm probouzel něco, co by Warhol jistě schválil: „Naplňoval mě touhou po nedostižné značce avantgardního glamouru.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].