0:00
0:00
Denní menu25. 3. 20172 minuty

Chuck Berry ženy obtěžoval, ale v písních z teenagerek dělal emancipované hrdinky

Autor: Archiv

Pokud by měl mít rokenrol jiné jméno, znělo by Chuck Berry. Tak zněl minulý týden napříč mnoha nekrology nejčastěji opakovaný dávný citát Johna Lennona. Chuck Berry skutečně založil jednu z nejvíce vzývaných kulturních forem druhé poloviny 20. století, pokud však v záplavě truchlících hlasů nějaké výrazně chyběly, pak to byly hlasy žen. Podle hudební publicistky Ann Powers ne zcela spravedlivě - a dokládá to v brilantním komentáři Bittersweet Little Rock And Roller na serveru NPR.

Neslavná historie, pokud jde o vztah k ženám, se s Chuckem Berry táhla už od šedesátých let, kdy byl na tři roky odsouzen za nelegální převezení čtrnáctileté dívky přes hranice s úmyslem ji zneužít. V osmdesátých letech byl za napadení ženy zadržen a za nejnižší bod jeho chování se pak považuje fakt, že ve své restauraci nechal na dámské toalety tajně instalovat kameru.

↓ INZERCE

Powers tyto činy nijak nezlehčuje, ale připomíná, že to byly právě teenagerky, z nichž Berry udělal ve svých písních emancipované hrdinky a hybatelky rokenrolu. „Jako člověk měl Berry zjevně problém udržet se před nimi na uzdě. Ovšem jako umělec chápal jejich ústřední význam a důležitost pro rokenrol a popsal ho tolika způsoby, jako žádný z jeho vrstevníků.“

V Berryho světě o sobě ženy rozhodovaly. Sweet Little Sixteen, Oh! Carol, Nadine, Tulane, You Never Can Tell; všechny do jedné pojednávají o dívkách, které diktují svůj vytříbený vkus ostatním a prosazují novou rokenrolovou kulturu.

Což byl zároveň přesný případ poválečných let, kdy se celý svět teenagerů točil kolem hudby, módy a randění. „Dívky zakládaly a vedly fankluby, kupovaly si desky a plnily koncertní sály,“ píše Powers. „Zatímco opozdilí kluci si v časopisech četli rady o tom, že mají dívky nechat, aby je naučily tančit.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].