sobota 29. 7. 2017

Víkendové menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Známý režisér Christopher Nolan se začal ostře vymezovat proti portálu Netflix. Podle slov autora Mementa či Počátku na tiskových konferencích se může zdát, že vyrazil do boje proti jejím službám vůbec - ale jak upozorňuje server Atlantic, jde mu spíše o upravení současného modelu streamování. Na turné k nejnovějšímu Dunkerku totiž začal brojit proti zavedené politice Netflixu - tedy vydat film v rámci placené služby ten samý den, kdy má premiéru v kinech.

Nolan překvapil veřejnost už vyžádaným datem premiéry svého nejnovějšího filmu. A přes uvedení snímku uprostřed léta, kdy je obvyklé nasadit komerční trhák, a ne filmy s ambicí promluvit do klání o Oscary, zaznamenal Dunkerk v prvním týdnu divácký úspěch. Ukazuje se tak, že coby jeden z mála autorů v současném Hollywoodu jen schopen přilákat diváky do kin silou svého jména.

Reklama
Reklama

A právě proto je tolik slyšet i jeho kritika strategie day-and-date-release, tedy dostupnost filmu online i v kinech v ten samý den. „Netflix má bizarní averzi k jakékoliv podpoře filmů promítaných v kinech. Mají nesmyslnou představu , že všechno musí být současně vydáno i streamováno, což je očividně neudržitelný model pro prezentaci v kinech," uvedl v rozhovoru pro IndieWire.

Kvůli obhajobě tradičního promítání v kinosálech ho však vzápětí někteří kritici označili za elitáře. Ava Duvernay, režisérka filmu Selma, oponuje Nolanovi s tím, že mnoho lidí to má kina daleko - a dnes je tak díky Netflixu a jeho cenově přijatelnému předplatnému mnohem jednodušší, aby se každý dostal k dílům mnoha tvůrců. Na režiséra už zareagoval i ředitel společnosti Netflix Reed Hastings. Divácký zážitek v kině přirovnává v rozhovoru pro Recode k jídlu a jakémusi bonusu: „Je to podobné, jako když vyrazíte na večeři i přesto, že umíte dobře vařit."

Nolan nicméně přes veškerá silná vyjádření nebojuje za úplný konec streamovacích společností. V rozhovorech prosazuje prezentaci filmů podle modelu společnosti Amazon, jež kromě financování ambiciozních projektů skupuje práva k menším nezávislým filmům (příkladem budiž třeba v Karlových Varech oceněný snímek Pěkně blbě). Tyto tituly pak uvádí v kinech a po určité době je zveřejní na zpoplatněné platformě Prime. „Kina tak mají devadesátidenní okno pro promítání filmu. To je skvělý model," pochvaluje si Nolan. Amazonu se tento přístup skutečně vyplatil například při propagaci snímku Místo u moře, který získal dva Oscary.

I Netflix sice podporuje nezávislé projekty a objevuje neznámé tvůrce, zároveň prý pomalu přesouvá divácký zážitek z kina do obývacího pokoje. Nolan je naopak bytostně přesvědčen, že i v současné době by mělo být promítání v kinech zachováno coby nejlepší způsob prezentace filmu.

Inzerce
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Od letošního roku přibyla na televizních cenách Emmy kategorie pro nejlepší hudební dramaturgii v seriálech. Akademici tak berou na vědomí význam, který v současné době výběr hudby pro seriály má - a jak tento fenomén ovlivňuje nové způsoby vyprávění příběhu. V komentáři se nad několika přelomovými příklady zamýšlí server Pitchfork. Nominovanými v nové kategorii jsou dramaturgové seriálů Sedmilhářky, Girls, Master of None nebo Stranger Things. Právě ty, v nichž hraje hudba nezastupitelnou roli pro vývoj příběhu.

Třeba v komediálním seriálu Nesvá je hudba neoddělitelným prostředkem pro vyjádření povahy hlavní postavy Issy. Mladá černošská žena v průběhu děje čelí různým výzvám každodenního života. Pomocí hudby, kterou si Issa pouští do sluchátek, vyjadřuje svůj hněv a při rapování před zrcadlem ukazuje svou pravou tvář. Texty písní, které tu podkreslují děj, pak reflektují to, co si hrdinka myslí, ale nemůže říci nahlas.

Reklama
Reklama

Jako ukázkový příklad komplexní proměny způsobu vyprávění pomocí hudby pak uvádí článek hudební dramaturgii seriálu Mladý papež. Soundtrack, míchá klasickou a církevní hudbu s mainstreamovými pop songy až po elektroniku. To vše zrcadlí neuchopitelný charakter konzervativního papeže. Hudební dramaturg a skladatel Lele Marchitelli použil například techno nahrávku Levo od německého producenta Recondite při scéně, ve které nově zvolený papež Pius XIII. popisuje svoji strategii osvojenou ze sledování popkultury. Svým poradcům oznamuje, že stáhne svoji tvář z veřejného života, aby se stal „tak nedosažitelným jako rockové hvězdy“.  Což ostatně avizuje i seriálová znělka - cover Hendrixovy verze All Along the Watchtower.

Sám Marchitelli použití techna v soundtracku odůvodňuje následovně: „Ta píseň je hnací silou a zároveň i uklidňujícím elementem, uspává vás jako motor letadla při nočním letu." V dalších scénách se objevují i popové hity jako Sexy and I Know It od LMFAO. Při pomyšlení na možný hudební vkus skutečného papeže je takový výběr písní těžko představitelný, ale pro komplikovanou postavu příslušníka generace X, kterým seriálový papež je, se podobně nesourodý výběr hodí dokonale.

Hudba v seriálech tak umožňuje rozehrávat složité vnitřní světy zobrazených postav. Oblíbenost seriálových playlistů na Spotify tento fakt jen potvrzuje. Výběr hudby v seriálu Sedmilhářky byl jednou z nejvyhledávanějších položek.

https://www.youtube.com/watch?v=GkYbQsbkNDU

Unikátní na výběru hudby v seriálech je to, že může ukázat i proměny postav. Narůstající posedlost mladé matky po pomstě na muži, který ji znásilnil, zobrazili hudební dramaturgové Sedmilhářek opakovaným přehráváním písně Bloody Motherfucking Asshole od Marthy Wainwright, jež skrývá její neviditelný vztek.

Snad žádné jiné médium kromě seriálů z ranku quality tv dnes tak dobře nerozkrývá duševní pochody a vývoj postav. A populární hudba jim dodává mnoho nečekaných i nevyslovitelných vrstev. Jak na závěr článku podotýká autorka Judy Berman, díky seriálům se hudba může dostat na stejnou, často i vyšší úroveň než dialog.