Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Nolan bojuje proti Netflixu: Filmy by měly být nejdřív v kinech

Nolan překvapil veřejnost už vyžádaným datem premiéry svého nejnovějšího filmu Dunkerk. • Autor: REUTERS
Nolan překvapil veřejnost už vyžádaným datem premiéry svého nejnovějšího filmu Dunkerk. • Autor: REUTERS

Známý režisér Christopher Nolan se začal ostře vymezovat proti portálu Netflix. Podle slov autora Mementa či Počátku na tiskových konferencích se může zdát, že vyrazil do boje proti jejím službám vůbec - ale jak upozorňuje server Atlantic, jde mu spíše o upravení současného modelu streamování. Na turné k nejnovějšímu Dunkerku totiž začal brojit proti zavedené politice Netflixu - tedy vydat film v rámci placené služby ten samý den, kdy má premiéru v kinech.

Nolan překvapil veřejnost už vyžádaným datem premiéry svého nejnovějšího filmu. A přes uvedení snímku uprostřed léta, kdy je obvyklé nasadit komerční trhák, a ne filmy s ambicí promluvit do klání o Oscary, zaznamenal Dunkerk v prvním týdnu divácký úspěch. Ukazuje se tak, že coby jeden z mála autorů v současném Hollywoodu jen schopen přilákat diváky do kin silou svého jména.

A právě proto je tolik slyšet i jeho kritika strategie day-and-date-release, tedy dostupnost filmu online i v kinech v ten samý den. „Netflix má bizarní averzi k jakékoliv podpoře filmů promítaných v kinech. Mají nesmyslnou představu , že všechno musí být současně vydáno i streamováno, což je očividně neudržitelný model pro prezentaci v kinech," uvedl v rozhovoru pro IndieWire.

Kvůli obhajobě tradičního promítání v kinosálech ho však vzápětí někteří kritici označili za elitáře. Ava Duvernay, režisérka filmu Selma, oponuje Nolanovi s tím, že mnoho lidí to má kina daleko - a dnes je tak díky Netflixu a jeho cenově přijatelnému předplatnému mnohem jednodušší, aby se každý dostal k dílům mnoha tvůrců. Na režiséra už zareagoval i ředitel společnosti Netflix Reed Hastings. Divácký zážitek v kině přirovnává v rozhovoru pro Recode k jídlu a jakémusi bonusu: „Je to podobné, jako když vyrazíte na večeři i přesto, že umíte dobře vařit."

Nolan nicméně přes veškerá silná vyjádření nebojuje za úplný konec streamovacích společností. V rozhovorech prosazuje prezentaci filmů podle modelu společnosti Amazon, jež kromě financování ambiciozních projektů skupuje práva k menším nezávislým filmům (příkladem budiž třeba v Karlových Varech oceněný snímek Pěkně blbě). Tyto tituly pak uvádí v kinech a po určité době je zveřejní na zpoplatněné platformě Prime. „Kina tak mají devadesátidenní okno pro promítání filmu. To je skvělý model," pochvaluje si Nolan. Amazonu se tento přístup skutečně vyplatil například při propagaci snímku Místo u moře, který získal dva Oscary.

I Netflix sice podporuje nezávislé projekty a objevuje neznámé tvůrce, zároveň prý pomalu přesouvá divácký zážitek z kina do obývacího pokoje. Nolan je naopak bytostně přesvědčen, že i v současné době by mělo být promítání v kinech zachováno coby nejlepší způsob prezentace filmu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].