sobota 30. 9. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Pokud má žena psát literaturu – potažmo tvořit umění, musí mít peníze a vlastní pokoj. Tak zněl požadavek nezávislosti, který popsala Virginia Woolf v klasickém textu feministické literatury, Vlastní pokoj. V roce 1979 neměla dívčí kapela The Raincoats ani jedno, ale dokázala si poradit. Svůj domov i zkušebnu našly její členky ve sklepě jednoho z mnoha tehdejších londýnských squatů. Právě způsob života ve squatu, naprostá nezávislost a vynalézavost dala vzniknout jednomu z prvních ženských punkových alb.

Do pozoruhodného prostředí i doby Londýna sklonku sedmdesátých let zavádí čtenáře hudební publicistka Jenn Pelly v knize věnované eponymnímu debutu kapely The Raincoats, z níž ukázku přináší server Pitchfork. The Raincoats stály na samém začátku a jejich debut o začátcích také pojednává. „The Raincoats byla skupina žen, které se teprve učily hrát na nástroje, ovšem jejich debutové album se přesně trefilo do doby a uměleckého směřování, které neohroženě a vědomě vzývalo amatérství. Ty písně jsou plné pocitu novosti, která přichází s tím, když si člověk uvědomuje, že není tím, za koho se považoval. Je to zvuk hledání věci v hloubi nitra, o nichž člověk vůbec neměl tušení, že se tam nacházejí. Je to zvuk skutečnosti, která je odhalovaná tón po tónu s punkovou odvahou,“ píše Pelly.

Reklama
Reklama

Hrdinkami tohoto alba jsou mladé nezkušené ženy v drsném a drahém městě, které postávají na nástupištích metra, bloumají ulicemi a předměstími, ale především samotou svých myslí. „The Raincoats proměnily introvertnost v punk – je to oslava ženského vnitřního života,“ vysvětluje jedinečnost alba Pelly. To je důvod, proč se pouhých 34 minut dlouhá deska stala inspirací pro mnohé další ženské kapely dnes už dvou generací.

Text zachycuje, jak se zoufalá krize v bydlení, která zasáhla Londýn na konci sedmdesátých let, promítla do squattingu a bydlení nejchudších vrstev. To vše šlo u The Raincoats ruku v ruce se založením kapely a radostným přežíváním bez práce. Formovaly pro sebe pravidla tam, kde nikdy před tím žádná nebyla. Jak zpívají ve Fairytale in the Supermarket, vůbec první skladbě, kterou kdy napsaly: „Nikdo tě nenaučí, jak žít.“

https://www.youtube.com/watch?v=MZJt56z5Ywc

 

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Naposledy se to přihodilo téměř před dvaceti lety. Bylo to v roce 1998, kdy americká hitparáda Billboard zaznamenala, že by se na její špici ocitla rapperka. Tehdy se jednalo o Lauryn Hill, aktuálně americkému singlovému žebříčku vládne Cardi B. se skladbou Bodak Yellow. Její triumf je o to větší, že se jí podařilo sesadit zdánlivě neporazitelnou Taylor Swift a předstihnout monstrózní letní hit Despacito.

Příběh čtyřiadvacetileté Cardi B. (vlastním jménem Belcalis Almanzar) znamená raketový hudební start dívky, která se ještě před několika sezónami živila jako striptérka, ale díky své drzosti a hubatosti stala nejprve hvězdou sociálních sítí a posléze i hudebního šoubyznysu. Její profil přináší na serveru The Ringer Lindsay Zoladzpro The New Yorker o ní píše Doreen St. Félix.

Reklama
Reklama

„Je to skvělý pocit, když po mně lidé házejí peníze. Jsou mi příjemné na kůži,“ říkala v jednom z krátkých videí, které točila na Vine i Instagram. Vzpomínala tak na práci striptérky, kterou před matkou dlouho tajila. Jinde zase svěřovala publiku svou lekci z feminismu: „Od té doby, co jsem začala využívat muže, tak se cítím zatraceně silná.“ Proříznutou pusu záhy využila v rapu a byla v něm překvapivě velmi dobrá.

„Už netancuju, vydělávám peníze,“ rapuje v aktuálním trháku Bodak Yellow a za její úspěch jí salutují a fandí jiné úspěšné rapperky Nicki Minaj a Missy Elliott. Obě totiž dobře vědí, jak vzácné je, že se rapující žena objeví na vrcholu hitparády.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=PEGccV-NOm8

 

 

 

Reklama
Reklama